Marketing Automation

Marketing automation is enorm krachtig.. hiermee kun je ervoor zorgen dat je het juiste mailtje naar de juiste persoon op het juiste moment verstuurt. Je kunt e-mails geheel geautomatiseerd versturen, maar wel op een gepersonaliseerde manier.

Door het op de juiste manier inzetten van marketing automation, kun je je omzet enorm verhogen.

In ActiveCampaign kun je gebruik maken van automatiseringen om marketing automation in te zetten. Je hoeft niet langer een groot bedrijf te zijn om marketing automation succesvol te kunnen inzetten. ActiveCampaign is erg betaalbaar voor het MKB.

Er zijn enorm veel mogelijkheden. Je kunt een hele automatische serie van e-mails opzetten om je contacten naar een verkoop te leiden.

Deze e-mails hoef je maar één keer te maken en worden dan automatisch verstuurd. Dat bespaart je dus een hoop tijd!

Ook kun je je website koppelen zodat je precies weet op welke website pagina’s iemand is geweest, welke weggevers (zoals een e-book) iemand heeft gedownload, welke producten iemand al heeft gekocht, etc. Deze data kun je slim inzetten om relevante e-mails te versturen.

De voordelen van marketing automation zijn:

  • hogere omzet: je kunt meer rendement uit je campagnes halen
  • tijdsbesparing: mails worden automatisch verstuurd, dit scheelt je veel tijd
  • relevantie: contacten ontvangen alleen mails die relevant voor hun zijn
  • schaalbaar: doordat de mails geautomatiseerd worden verstuurd, wordt je e-mailmarketing schaalbaar
  • inzicht: doordat je veel data over je (potentiële) klant verzamelt, heb je meer inzicht
  • relatie opbouwen: doordat je alleen maar waarde en relevante mails stuurt, kun je een goede relatie opbouwen
  • sales funnel: je kunt een automatische serie van e-mails bouwen die je potentiële klant automatisch naar een verkoop leidt (door je potentiële eerst op te warmen met waardevolle content)
  • meetbaar & voorspelbaar: je verkopen worden meetbaar en voorspelbaar doordat je alles kunt meten

Wat kun je met marketing automation doen?

  • je contacten opwarmen: je kunt waardevolle content sturen naar contacten die je nog niet kennen. Op deze manier bouw je vertrouwen op.
  • segmenteren: op basis van gedrag, acties en interesses kun je je contacten geautomatiseerd opsplitsen in groepjes.
  • klantwaarde verhogen: je kunt geautomatiseerd vervolg e-mails sturen met speciale aanbiedingen en upsells
  • ontdekken wie je fans zijn: je kunt geautomatiseerd je meest belangrijke contacten (fans) filteren
  • je klanten trainen: je kunt een automatische serie e-mails opbouwen om je klanten te trainen door bijvoorbeeld het aanbieden van een online cursus.

Heb je een webshop? Ook dan kun je marketing automation heel goed inzetten. Een bekend voorbeeld is het verlaten winkelwagentje. Je kunt dan geautomatiseerd een e-mail sturen met bijvoorbeeld een korting of herinnering om de bestelling te plaatsen.

Verder kun je precies bijhouden in welke producten iemand is geïnteresseerd, of welke producten iemand al heeft gekocht. Op basis daarvan kun je gepersonaliseerde e-mails sturen.

Marketing Automation voor verlaten winkelwagen

Segmentatie

Met segmentatie wordt bedoeld dat je je e-maillijst in groepjes gaat opsplitsen. Dit kan bijvoorbeeld op basis van gedrag, interesses of acties van je contacten. Op die manier weet je precies naar welke informatie iemand op zoek is of hoe je iemand het beste kunt benaderen.

Voorbeelden van segmentatie:

  • iemand heeft een bepaalde website pagina bezocht
  • type contact: is iemand al klant of is iemand pas net op je e-maillijst gekomen?
  • status van contact: is het contact heel betrokken of inactief?
  • aantal contactmomenten: hoeveel keer is het contact al met je in aanraking geweest?
  • welke e-mails heeft het contact geopend?
  • customer lifecycle fase: in welke fase bevindt het contact zich? is het contact al klaar om te kopen?

Wil je meer leren over het segmenteren van je e-maillijst? Download het e-book met 5 manieren om je e-maillijst te segmenteren.

Ontdek je fans met segmentatie
(website 5x bezocht)

Tagging

In ActiveCampaign heb je de mogelijkheid om tags toe te voegen aan je contacten. Met tags kun je je contacten verder opsplitsen (segmenteren). Je kunt een tag vergelijken met een label die je aan een contact hangt.

Zo kun je een tag toevoegen als je contact op een link klikt in een e-mail, een formulier invult, een website pagina bezoekt, een weggever (zoals een e-book) download, etc.

Daarnaast kun je tags gebruiken om de status van een contact bij te houden (bijvoorbeeld lead, prospect of klant). Tags kunnen automatisch toegevoegd en verwijderd worden via automatiseringen.

Deze tags kun je gebruiken bij het versturen van campagnes.
Wil je bijvoorbeeld een campagne versturen over schoenen? Stuur deze campagne dan alleen naar de contacten die interesse hebben in schoenen.

Tag contacten die interesse hebben in je product

Contact & Lead Scoring

Contact & Lead Scoring kun je vanaf het Plus pakket gebruiken.

Met contact scoring kun je de kwaliteit van jouw contacten achterhalen. Er wordt een numerieke waarde aan je contacten toegevoegd. Des te hoger de score, des te waardevoller het contact.

Wil je weten welke contacten jouw fans zijn? Met een score systeem kun je in ActiveCampaign punten toevoegen aan je top contacten.

Je kunt bijvoorbeeld de score verhogen wanneer het contact meerdere keren op je website is geweest. Of je kunt de score verhogen wanneer het contact een e-mail opent. Op die manier weet je welke contacten erg betrokken zijn.

Je zou de scores zelfs kunnen gebruiken om te voorspellen welke contacten een product zullen aanschaffen.

Verder kun je je marketing activiteiten aanpassen op basis van de score die een contact heeft. Zo zou je de contacten met een hoge score vaker kunnen mailen.

Via automatiseringen kun je automatisch de scores van je contacten verhogen of verlagen.

Voorbeeld. Het contact heeft:

  • 4x je verkooppagina bekeken
  • meer dan 10 e-mails geopend

Maak een automatisering waarbij je automatisch een e-mail stuurt met de vraag of je een telefoongesprek kunt inplannen.

Verhoog de score wanneer het contact je e-mail leest

Doelen (Goals)

Gebruik doelen in automatiseringen zodat je precies de conversie van je automatisering kunt meten. Daarnaast kun je met doelen je contacten naar een bepaalde positie in een automatisering verplaatsen.

Bij een doel kun je instellen welke actie je wilt meten.
Dit kan bijvoorbeeld zijn:

  • het downloaden van een weggever
  • aanschaffen van een product
  • aanmelden voor een webinar

Wanneer een contact het doel heeft behaald, kun je een automatisering beëindigen of een nieuwe automatisering starten. Stel dat je een product promoot via een automatisering. Dan kun je met een goal ervoor zorgen dat het contact geen e-mails meer ontvangt zodra diegene het product heeft gekocht.

Je kunt hele specifieke voorwaarden in een doel vastleggen. Zo kun je meerdere voorwaarden combineren. Je kunt bijvoorbeeld kijken of iemand een bepaalde pagina heeft bezocht en een bepaalde tag heeft.

Wanneer je doelen inzet, zie je automatisch het conversiepercentage van je automatisering. Op die manier weet je welke automatiseringen goed werken.

Verder zijn doelen heel nuttig als je datum gebaseerde e-mails wilt sturen. Je geeft bijvoorbeeld een workshop op een bepaalde datum. Door gebruik te maken van een doel kun je een paar dagen voor de workshop automatisch een e-mail laten sturen.

Gebruik goals voor het sturen van e-mails over een webinar of workshop

Conditionele content

Met conditionele content kun je de inhoud van een e-mail aanpassen per contact. Zo kun je een tekstblok wel of niet tonen op basis van een bepaalde voorwaarde.

Stel dat je een e-book in je e-mail wilt promoten. Dit tekstblok kun je dan verbergen voor degenen die het e-book al hebben gedownload.

Op die manier kun je gepersonaliseerde e-mails maken en ontstaat er minder irritatie bij je contacten. Je stuurt dan alleen relevante content.

Je kunt veel verschillende voorwaarden gebruiken om te bepalen of je wel of niet de content toont.

Bijvoorbeeld:

  • het contact heeft een bepaalde tag
  • het contact staat op een bepaalde lijst
  • het contact woont in een bepaalde stad
  • het contact heeft zich op een bepaalde datum ingeschreven
  • het contact heeft een bepaalde website pagina bezocht

Toon content die alleen relevant is voor het contact

Personalisatie tags

Je kunt e-mails personaliseren door gebruik te maken van personalisatie tags. Hiermee kun je bijvoorbeeld de voornaam van het contact in je e-mail plaatsen.

Een aantal personalisatie tags die je kunt gebruiken zijn:

e-mailadres
voornaam
achternaam
volledige naam
telefoonnummer
organisatie
contact lijst

%EMAIL%
%FIRSTNAME%
%LASTNAME%
%FULLNAME%
%PHONE%
%ORGANIZATION%
%LISTNAME%

Personaliseer je e-mails
(door bijvoorbeeld de naam van het contact te gebruiken)

CRM

ActiveCampaign heeft een heel CRM systeem die je vanaf het Plus pakket kunt gebruiken.

In het CRM gedeelte kun je je verkoopproces in kaart brengen. Zo kun je zien welke acties er nog ondernomen moeten worden voor bepaalde contacten.

Je kunt verschillende fases maken, bijvoorbeeld:

  • contact opnemen
  • kennismaking inplannen
  • kennismaking
  • offerte sturen
  • wachten op akkoord

Je kunt contacten in een bepaalde fase plaatsen en verplaatsen. Verder kun je allerlei informatie vastleggen over een bepaalde deal, zoals het bedrag en de taken.

Het CRM gedeelte kun je automatiseren met behulp van automatiseringen. Zo kun je automatisch een taak toevoegen aan een deal wanneer er een bepaalde actie heeft plaatsgevonden.

Stel iemand beantwoordt je e-mail, dan kun je en taak aanmaken dat je een e-mail terug moet sturen.

Een ander voorbeeld is: stel dat een contact 5x je verkooppagina heeft bezocht. Dan kun je automatisch een deal en taak aanmaken dat je contact moet opnemen.

Verder kun je gebruik maken van een score systeem. Stel dat iemand zich al ver in het verkoopproces bevindt, dan kun je punten aan het contact toevoegen.

Ook kun je rapportages zien van je verkoopproces. Zo zie je precies welk percentage doorstroomt naar een volgende fase.

Breng je verkoopproces & deals in beeld

Gebruik automations om je CRM te automatiseren

Site & Event Tracking

Met site & event tracking kun je bijhouden welke website pagina’s iemand heeft bezocht of welke gebeurtenissen op de website hebben plaatsgevonden.

Voorbeelden van gebeurtenissen:

  • video bekeken
  • formulier ingevuld
  • op een button of link geklikt
  • naar beneden gescrolled op een pagina

Deze data kun je vervolgens gebruiken in automatiseringen zodat je gerichte e-mails kunt versturen. Verder kun je de hele geschiedenis van een contact bekijken, zodat je precies weet welke acties het contact heeft genomen.

Het enige wat je hoeft te doen om site tracking te activeren, is een klein stukje code op je website plaatsen.

Stuur een e-mail als iemand je video heeft bekeken

Splittesten

Met splittesten kun je verschillende varianten van je e-mails tegen elkaar testen. Zo zie je precies welke variant beter werkt.

Je kunt splittesten zowel voor campagnes als voor automatiseringen gebruiken.

Splittesten voor campagnes
Bij het maken van een campagne kun je de volgende onderdelen splittesten:

  • onderwerpregel
  • afzender
  • inhoud van de e-mail

Daarbij kun je zelf bepalen welk percentage van de contacten een bepaalde variant ontvangt. Door gebruik te maken van een splittest kun je je campagne optimaliseren en kies je de best werkende variant. De winnende versie kun je bepalen op basis van welke variant het beste is geopend of waarop het meeste is geklikt.

Splittesten voor automatiseringen
Voor automatiseringen kun je ook een splittest gebruiken. Op deze manier kun je in één keer een heel pad met meerdere e-mails splittesten. Zo weet je precies:

  • welke content het beste werkt
  • hoeveel tijd je tussen twee e-mails moet houden
  • welk aanbod het beste aanslaat
  • welke combinaties van e-mails het beste werken

Op deze manier hoef je niet meer te gokken hoeveel e-mails je moet sturen en wanneer. Je kunt zelfs achterhalen op welke dag je het beste een e-mail kunt sturen. Je kunt zelf bepalen hoeveel contacten je door de splittest wilt laten gaan voordat je het beste pad kiest.

Splittest je e-mails om conversie te optimaliseren

Website berichten (Site Messaging)

Website berichten kun je vanaf het Professional pakket gebruiken.

Op je website kun je automatisch berichten laten tonen. Deze berichten worden alleen getoond aan je ActiveCampaign contacten. Je kunt zelf bepalen waar je het bericht op je website wilt tonen en op welke pagina(s).

In een website bericht kun je gepersonaliseerde informatie tonen, zoals de naam van het contact. Je kunt zelf de opmaak van het bericht bepalen.

Website berichten kunnen alleen verstuurd worden via automatiseringen. Zo kun je op basis van bepaalde voorwaarden een website bericht tonen.

Voorbeelden waar je website berichten voor kunt gebruiken:

  • breng bezoekers op de hoogte van nieuwe product updates
  • geef een kortingscode
  • toon de meest belangrijke content of blog artikelen

Toon geautomatiseerde website berichten

Bron & Conversie Informatie (Attributen)

Attributen kun je vanaf het Professional pakket gebruiken.

Met attributen kun je precies zien vanuit welke bron een conversie heeft plaatsgevonden (bijvoorbeeld het aanschaffen van een product).

Voorbeelden van bronnen zijn Facebook advertenties, Google AdWords, Google zoekresultaten of social media berichten. Op die manier weet je welke kanalen en advertenties goed werken. Hierdoor kun je betere beslissingen maken en je advertentiebudgetten optimaliseren.

Je kunt de gehele klantenreis in kaart brengen. Zo weet je precies welke advertenties iemand heeft gezien en via welke kanalen. Ook weet je welke acties het contact heeft ondernomen en welke website pagina’s het contact heeft bezocht voordat de conversie plaatsvond.

Je kunt conversies vastleggen met bijbehorende waarden en de conversie gebeurtenis. De conversie gebeurtenissen kun je gebruiken in een automatisering om gerichte e-mails te versturen nadat de conversie heeft plaatsgevonden.

Een conversie hoeft niet per se een verkoop te zijn. Dit kan ook het downloaden van een weggever zijn, of het openen van een bepaalde e-mail. Het voordeel van een conversie is dat je er een waarde aan kunt hangen.

Attributie maakt gebruik van UTM parameters zodat je de bronnen bij kunt houden. Dit werkt goed samen met Google Analytics.

Ontdek welke advertenties & kanalen de meeste omzet opleveren

Wil je een ActiveCampaign account aanschaffen?

Ben je enthousiast over de mogelijkheden van ActiveCampaign en wil je een account aanschaffen?
Wanneer je een account via mij aanschaft, krijg je een aantal bonussen:

  • toegang tot de Nederlandstalige kennisbank
  • Nederlandstalige support tickets insturen
  • toegang tot de Facebook groep met meer dan 500 leden
  •  je hebt geen creditcard nodig om te betalen voor je account. Via automatische incasso wordt het bedrag afgeschreven. Je kunt iedere maand opzeggen, upgraden of downgraden.

Heb je al een account?

  • Er is een gratis overstapservice. Binnen 48 uur is je account overgezet.
  • Er verandert niets aan je account, je inloggegevens en alle andere gegevens blijven hetzelfde.
Ja, ik wil een ActiveCampaign account

ActiveCampaign met Nederlandse helpdesk nodig?

  • Stel al je vragen per e-mail aan het Nederlandse support team
  • Maak gebruik van de Nederlandse kennisbank met 100+ handleidingen
  • Toegang tot de Snelle Start met ActiveCampaign training
ActiveCampaign 14 dagen gratis uitproberen
Leer E-mailmarketing draait op SYS PlatformSYS Platform