Lijsten vs. Tags in ActiveCampaign: wanneer gebruik je wat?

Vraag je je af hoe je ActiveCampaign het beste kunt inrichten met lijsten en tags? 
Wanneer maak je een nieuwe lijst en wanneer gebruik je tags? 

Bekijk de video of lees de toelichting onder de video.

Wat is een lijst?

Eerst is het belangrijk om te weten wat een lijst precies is en waar het voor dient. 

Een lijst is een opslagplaats voor je contacten. Wanneer je e-mails wilt versturen via ActiveCampaign, heb je een lijst nodig waarop contacten staan. Het is dus niets meer en niets minder dan een manier om contacten te kunnen opslaan. 

Daarnaast zorgt een lijst voor de algemene groepering van je contacten. Je wilt je contacten op een bepaalde manier vastleggen in ActiveCampaign. Daar gebruik je een lijst voor. 

Een lijst gebruik je voor de lange termijn structuur. Je maakt een lijst één keer aan en deze verandert dan niet meer. 

Wat is een tag?

Een tag hang je aan een contact. Je kunt het vergelijken met een prijskaartje van een product. Met een tag kun je contacten bestempelen met een “label”. Zo weet je precies welke acties een contact heeft uitgevoerd. 

Tags gebruik je voornamelijk voor een diepere segmentatie van je contacten. Zo kun je eenvoudig vastleggen wat de interesses zijn van je contacten en hoe hun gedrag eruitziet. Stel dat een contact een bepaalde website pagina bezoekt of op een link klikt in een e-mail, dan kun je dit opslaan via tags. 

Tags gebruik je voor de korte termijn. Je kunt eenvoudig tags toevoegen en verwijderen bij contacten. Welke tags iemand heeft, kan snel veranderen en wordt beïnvloedt door de acties die een contact uitvoert. 

Kortom, lijsten gebruik je voor een algemene groepering van je contacten terwijl je tags gebruikt om de contacten verder te segmenteren en gedrag te kunnen vastleggen. 

Hoe combineer je lijsten en tags?

Je hebt in totaal maar twee lijsten nodig: een lijst voor klanten en een lijst voor leads

Het is dus niet nodig om voor iedere weggever of voor ieder product een aparte lijst aan te maken. Dit zorgt juist voor chaos in je ActiveCampaign account. 

In ActiveCampaign kun je meerdere formulieren aanmaken voor een specifieke lijst. Dus ook als je meerdere formulieren hebt, is het niet nodig om steeds een nieuwe lijst aan te maken.

Je gebruikt tags om contacten verder te segmenteren. Zo kun je een tag gebruiken om contacten te benaderen die een bepaald product hebben gekocht of een bepaalde weggever hebben aangevraagd. 

Om tags overzichtelijk te houden, raad ik aan om een tag structuur te gebruiken. Een voorbeeld van een tag template ziet er zo uit:

[KLANT]-product-A
[KLANT]-product-B
[LEAD]-ebook-A
[LEAD]-challenge-B
[INTERESSE]-onderwerp-A
[INTERESSE]-onderwerp-B
[ACTIE]-video-A-bekeken
[ACTIE]-pagina-B-bezocht

Op deze manier zie je in één oogopslag waar een bepaalde tag voor dient. Bewaar alle tags in een Excel-sheet zodat je de tags makkelijk kunt terugvinden. 

Hoe heb jij je ActiveCampaign account ingericht?

Welke lijsten en tags gebruik je? Of is het inmiddels best wel onoverzichtelijk geworden? Mocht je hulp nodig hebben met het opschonen van je ActiveCampaign account, neem dan even contact op.

Direct aan de slag met ActiveCampaign?

2 gedachtes op “Lijsten vs. Tags in ActiveCampaign: wanneer gebruik je wat?”

  1. Helder verhaal.
    Dank je wel Rachelle!
    Ik heb inderdaad ook verschillende lijsten. Volgens mij werkt de optin plug-in bloom ook met het aanvinken van lijsten in active campaign.
    Ik ga uitzoeken of dit anders kan.

    Elke keer een stapje verder.

    1. Rachelle Blok

      Hi Else,

      Goed om te horen! Bloom is niet de meest ideale plugin voor een koppeling met ActiveCampaign. Je zou ook eens kunnen kijken naar Gravity Forms of het formulier van ActiveCampaign zelf.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

ActiveCampaign met Nederlandse helpdesk nodig?

  • Stel al je vragen per e-mail aan het Nederlandse support team
  • Maak gebruik van de Nederlandse kennisbank met 100+ handleidingen
  • Toegang tot de Snelle Start met ActiveCampaign training
ActiveCampaign 14 dagen gratis uitproberen
Leer E-mailmarketing draait op SYS PlatformSYS Platform