fbpx

Lijsten vs. Tags in MailTribe / ActiveCampaign: wanneer gebruik je wat?

Vraag je je af hoe je MailTribe / ActiveCampaign het beste kunt inrichten met lijsten en tags? 
Wanneer maak je een nieuwe lijst en wanneer gebruik je tags? 

Bekijk de video of lees de toelichting onder de video.

Wat is een lijst?

Eerst is het belangrijk om te weten wat een lijst precies is en waar het voor dient. 

Een lijst is een opslagplaats voor je contacten. Wanneer je e-mails wilt versturen via MailTribe / ActiveCampaign, heb je een lijst nodig waarop contacten staan. Het is dus niets meer en niets minder dan een manier om contacten te kunnen opslaan. 

Daarnaast zorgt een lijst voor de algemene groepering van je contacten. Je wilt je contacten op een bepaalde manier vastleggen in MailTribe / ActiveCampaign. Daar gebruik je een lijst voor. 

Een lijst gebruik je voor de lange termijn structuur. Je maakt een lijst één keer aan en deze verandert dan niet meer. 

Wat is een tag?

Een tag hang je aan een contact. Je kunt het vergelijken met een prijskaartje van een product. Met een tag kun je contacten bestempelen met een “label”. Zo weet je precies welke acties een contact heeft uitgevoerd. 

Tags gebruik je voornamelijk voor een diepere segmentatie van je contacten. Zo kun je eenvoudig vastleggen wat de interesses zijn van je contacten en hoe hun gedrag eruitziet. Stel dat een contact een bepaalde website pagina bezoekt of op een link klikt in een e-mail, dan kun je dit opslaan via tags. 

Tags gebruik je voor de korte termijn. Je kunt eenvoudig tags toevoegen en verwijderen bij contacten. Welke tags iemand heeft, kan snel veranderen en wordt beïnvloedt door de acties die een contact uitvoert. 

Kortom, lijsten gebruik je voor een algemene groepering van je contacten terwijl je tags gebruikt om de contacten verder te segmenteren en gedrag te kunnen vastleggen. 

Hoe combineer je lijsten en tags?

Je hebt in totaal maar twee lijsten nodig: een lijst voor klanten en een lijst voor leads

Het is dus niet nodig om voor iedere weggever of voor ieder product een aparte lijst aan te maken. Dit zorgt juist voor chaos in je ActiveCampaign account. 

In MailTribe / ActiveCampaign kun je meerdere formulieren aanmaken voor een specifieke lijst. Dus ook als je meerdere formulieren hebt, is het niet nodig om steeds een nieuwe lijst aan te maken.

Je gebruikt tags om contacten verder te segmenteren. Zo kun je een tag gebruiken om contacten te benaderen die een bepaald product hebben gekocht of een bepaalde weggever hebben aangevraagd. 

Om tags overzichtelijk te houden, raad ik aan om een tag structuur te gebruiken. Een voorbeeld van een tag template ziet er zo uit:

[KLANT]-product-A
[KLANT]-product-B
[LEAD]-ebook-A
[LEAD]-challenge-B
[INTERESSE]-onderwerp-A
[INTERESSE]-onderwerp-B
[ACTIE]-video-A-bekeken
[ACTIE]-pagina-B-bezocht

Op deze manier zie je in één oogopslag waar een bepaalde tag voor dient. Bewaar alle tags in een Excel-sheet zodat je de tags makkelijk kunt terugvinden. 

Hoe heb jij je MailTribe / ActiveCampaign account ingericht?

Welke lijsten en tags gebruik je? Of is het inmiddels best wel onoverzichtelijk geworden? Mocht je hulp nodig hebben met het opschonen van je ActiveCampaign account, neem dan even contact op.

Probeer MailTribe nu 14 dagen gratis

Start direct met het bouwen van een mailinglijst en het automatiseren van je e-mailmarketing.
Meer leads, meer klanten & meer omzet. 
Je zit nergens aan vast.

7 reacties op “Lijsten vs. Tags in MailTribe / ActiveCampaign: wanneer gebruik je wat?”

  1. Helder verhaal.
    Dank je wel Rachelle!
    Ik heb inderdaad ook verschillende lijsten. Volgens mij werkt de optin plug-in bloom ook met het aanvinken van lijsten in active campaign.
    Ik ga uitzoeken of dit anders kan.

    Elke keer een stapje verder.

    1. Rachelle Blok

      Hi Else,

      Goed om te horen! Bloom is niet de meest ideale plugin voor een koppeling met ActiveCampaign. Je zou ook eens kunnen kijken naar Gravity Forms of het formulier van ActiveCampaign zelf.

  2. Hoi Rachelle,

    Waarom zou je eigenlijk nog lijsten maken; je kunt de twee lijsten uit jouw voorbeeld toch toepassen als tag?

    [RELATIE]-lead, [RELATIE]-klant

    Wat is nog de toegevoegde waarde van 2 lijsten?

    1. Charlotte Ruijs

      Hoi Marc,

      De twee lijsten is meer voor je eigen overzicht hoeveel klanten en leads je hebt. Daarnaast wil je soms al je klanten een bepaalde mail sturen en dan is het handig als je de lijst in één keer kunt selecteren. En als je ActiveCampaign met een andere tool wilt koppelen (bijvoorbeeld WooCommerce) dan moet je daar vaak ook een klantenlijst opgeven. Dan is het ook handig om een aparte lijst met klanten te hebben.

  3. Jolanda van Duynen

    Hoe doe je dat als een lead een klant wordt maar toch in de emailfunnel wil laten zitten om de laatste mails ook nog te ontvangen? De tag Lead niet verwijderen? plus een tag klant erbij geven? en dan pas aan het eind vd funnel de tag lead verwijderen?
    Kan een contactpersoon tegelijkertijd op een leadslijst staan en op een klant lijst?

    1. Charlotte Ruijs

      Hoi Jolanda, dat klopt inderdaad! Je kunt dan gewoon meerdere tags toevoegen en de klant op meerdere lijsten hebben staan. Mocht je er niet uit komen, stuur onze support dan gerust even een bericht!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis Online Masterclass: Meer Klanten met E-mailmarketing

Ontdek de geheimen van een money-making mailinglijst die consistent klanten oplevert, zonder te spammen

Probeer MailTribe nu 14 dagen gratis

MailTribe draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders