Site tracking in ActiveCampaign

Met Site Tracking in ActiveCampaign kun je precies zien welke websitepagina’s jouw e-mail abonnees hebben bezocht. Op basis van deze gegevens kun je in ActiveCampaign automatische e-mails versturen.

Doordat je je website aan ActiveCampaign kunt koppelen, kun je precies achterhalen waar jouw e-mail abonnees interesse in hebben. Daar kun je slim op inspelen. 

In dit artikel laat ik zien waar je Site Tracking voor kunt gebruiken en hoe je dit kunt activeren in jouw eigen ActiveCampaign account. 

Waar gebruik je Site Tracking voor?

E-mailmarketing is een stuk effectiever wanneer de inhoud van de e-mails aansluiten op de interesses van de ontvanger. De abonnees op je mailinglijst hebben verschillende interesses, kenmerken en kennisniveaus. Het is handig om te weten in welke onderwerpen jouw e-mail abonnees geïnteresseerd zijn, zodat je de juiste boodschap naar de juiste persoon verstuurt. 

Wanneer je gebruik maakt van Site Tracking, dan worden alle website bezoeken van jouw e-mail abonnees automatisch opgeslagen in ActiveCampaign. Zo kun je bijvoorbeeld zien dat een bepaalde abonnee jouw verkooppagina of product pagina meerdere keren heeft bezocht. 

Met de Site Tracking gegevens kun je jouw mailinglijst in kleinere groepjes opsplitsen. Dit wordt ook wel segmentatie genoemd. Vervolgens kun je per groepje een andere e-mail sturen zodat de e-mails veel beter worden geopend.

Je kunt jouw e-mailmarketing dus gaan personaliseren waardoor jouw e-mails beter zullen presteren.

Site tracking kan bijvoorbeeld in de volgende situaties waardevol zijn:

Het achterhalen van problemen
Wanneer een contact meerdere malen de “wachtwoord vergeten” pagina bezoekt op je website, dan kan het zijn dat klanten problemen hebben met inloggen. 

De effectiviteit van je website meten
Met Site Tracking kun je achterhalen wat de meest bezochte pagina’s op je website zijn. Ook kun je zien vanuit welke bron de meeste websitebezoekers op je website terecht komen.

Meest gebruikte apparaat achterhalen
Met Site Tracking kun je meten welk apparaten jouw belangrijkste contacten gebruiken (Desktop, tablet of mobiel). Daar kun je vervolgens slim op inspelen door bijvoorbeeld je e-mails op een andere manier in te richten. 

Meer verkopen binnenhalen
Je kunt precies zien welke contacten klaar zijn om iets bij je te kopen. Wanneer een contact bijvoorbeeld 5 keer jouw verkooppagina heeft bezocht, dan kun je een notificatie e-mail naar jezelf sturen zodat je dit contact kunt opvolgen. Of je kunt automatisch een e-mail sturen met een aanbieding zodat je direct meet verkopen krijgt.

Hoe kun je Site Tracking in ActiveCampaign activeren?

Het activeren van Site Tracking hoeft maar eenmalig te gebeuren en is eenvoudig. Volg de 5 stappen hieronder om Site Tracking te activeren op jouw website.

1. Ga naar Instellingen links onderin

Site Tracking ActiveCampaign Activeren

2. Klik op het onderdeel Tracking

Site Tracking ActiveCampaign Tracking

3. Zet Website Tracking op AAN.

4. Vul je website URL in en klik op Toevoegen

Site Tracking ActiveCampaign Toevoegen Website

5. Het enige wat je nu nog moet doen is de Traceercode toevoegen in je website. Plaats deze in de footer van je website. Heb je een WordPress website? Gebruik dan de plugin Insert Headers & Footers waarmee je de code eenvoudig kunt toevoegen aan je website.

Site Tracking ActiveCampaign Traceercode

Vanaf het moment dat je de traceercode op je website hebt geplaatst, worden de websitebezoeken van je abonnees automatisch opgeslagen. 

De websitebezoeken kunnen op twee manieren worden opgeslagen:

  • wanneer een contact een formulier invult die je in ActiveCampaign hebt gemaakt en daarmee zijn of haar e-mailadres achterlaat die wordt opgeslagen in ActiveCampaign
  • door het klikken op een link in een campagne in ActiveCampaign

Testen of Site Tracking werkt

Je kunt controleren of Site Tracking werkt door zelf een formulier in te vullen die je in ActiveCampaign hebt gemaakt. Bezoek daarna een pagina op je website.

Vervolgens ga je naar Contacten in ActiveCampaign en zoek het contact op die je zojuist hebt ingevuld in het formulier. Aan de rechterkant bij Activiteiten zie je nu de websitebezoeken. 

Site Tracking ActiveCampaign Website Bezoeken

Contacten filteren met Site Tracking

Wil je weten hoeveel contacten in ActiveCampaign een bepaalde website pagina hebben bezocht? Dan is het slim om eerst via Contacten de contacten te gaan filteren. Dit doe je met de functie Geavanceerd zoeken.

1. Ga naar Contacten

Site Tracking ActiveCampaign Contacten

2. Klik in het zoekbalkje en klik dan op Geavanceerd Zoeken

Site Tracking ActiveCampaign Geavanceerd Zoeken

3. Kies bij Conditie voor website-en eventgegevens

Site Tracking ActiveCampaign Website event gegevens

4. Kies voor Heeft bezocht, URL bevat, vul het URL gedeelte van de pagina in, Ooit en klik op Zoek

Site Tracking ActiveCampaign Pagina Bezocht Zoeken

Je ziet nu hoeveel contacten de specifieke pagina hebben bezocht.

Site Tracking gebruiken bij campagnes

Wanneer je een campagne wilt versturen naar je mailinglijst dan kun je een segment aanmaken. In dat segment kun je de site tracking gegevens gebruiken. 

Je wilt bijvoorbeeld een nieuwsbrief sturen naar iedereen die ooit een bepaald blog artikel heeft gelezen op je website. 

In dat geval maak je een campagne in ActiveCampaign en bij het kiezen van de lijst maak je een nieuw segment. 

1. Maak een nieuwe campagne via Campagnes. Kies voor een standaard campagne.

Site Tracking ActiveCampaign Campagne

2. Vink een lijst aan en klik dan op Nieuw segment aanmaken

Site Tracking ActiveCampaign Segment

3. Klik op Voeg je eerste voorwaarde toe

Site Tracking ActiveCampaign Voorwaarde maken

4. Kies bij conditie voor Website & Event data

Site Tracking ActiveCampaign Conditie Website Data

6. Kies voor Heeft bezocht, URL bevat, het gedeelte van de URL van je blog artikel, Ooit en klik op Klaar

Site Tracking ActiveCampaign URL Ooit

Je hebt nu succesvol een segment aangemaakt. De campagne zal alleen verstuurd worden naar de abonnees die ooit jouw blog artikel hebben bekeken.

Automatische e-mails sturen met Site Tracking

In een automatisering vind je 6 verschillende acties die je kunt gebruiken voor websitebezoeken:

  1. Heeft bezocht
    Met deze actie kun je zien of een abonnee een bepaalde website pagina heeft bezocht. Ook kun je controleren hoe vaak de abonnee deze pagina heeft bezocht (ooit, één keer, 2 tot 5 keer, etc.) 
  2. Heeft niet bezocht
    Met deze actie kun je controleren welke website pagina’s de abonnee niet heeft bezocht. 
  3. Werd verwezen van
    Met deze actie kun je kijken welke abonnees via een specifieke websitelink zijn doorverwezen.
  4. Bezoekend apparaat
    Met deze actie kun je achterhalen via welk apparaat een pagina is bezocht (Desktop, Mobiel of Tablet)
  5. Totaal aantal paginabezoeken
    Met deze actie kun je abonnees bereiken die een bepaald aantal paginabezoeken hebben
  6. Totaal aantal website bezoeken
    Met deze actie kun je abonnees bereiken die een bepaald aantal websitebezoeken hebben gehad

Met de Als/Anders actie in een automatisering kun je een splitsing maken op basis van website gegevens. 

Site Tracking ActiveCampaign in Automation

Je kunt daarmee een specifieke actie uitvoeren als een abonnee voldoet aan de voorwaarde. 

Voorbeeld: je wilt een e-mail sturen naar alle abonnees die de verkooppagina minimaal 2 keer hebben bezocht (met als URL https://voorbeeld.nl/verkooppagina). 

Dan kun je dat op de volgende manier instellen: 

1. Klik op het plusje in de automatisering

Site Tracking ActiveCamaign Actie Toevoegen

2. Klik op Voorwaarden en Werkstroom en klik dan op Als/Anders

Site Tracking ActiveCampaign Als Anders

3. Kies bij Conditie voor Website & event data

Site tracking ActiveCampaign Website data

4. Kies voor Heeft bezocht

Site Tracking ActiveCampaign Website Data Bezocht

5. Kies voor URL Bevat, verkooppagina, 2-5 Tijd(en) en klik op Toevoegen

Er ontstaat nu een splitsing met 2 paden: een Ja en een Nee pad. De abonnees die de verkooppagina minstens 2 keer hebben bezocht, zullen in het Ja pad komen.

Site Tracking ActiveCampaign Als Anders Splitsing

Onder het Ja pad kun je een nieuwe actie toevoegen via het plusje. Je kunt bijvoorbeeld een e-mail sturen met meer informatie of een speciale aanbieding over het product op de verkooppagina. 

In het Nee pad zou je een andere actie kunnen plaatsen. 

Wanneer je op de juiste manier gebruik maakt van site tracking, dan heb je eigenlijk geen tags of aangepaste velden nodig om deze gegevens op te slaan. ActiveCampaign bewaart automatisch de site tracking gegevens zodat je daar later gebruik van kunt maken wanneer je een e-mail wilt versturen.

Voorbeelden van automatiseringen met Site Tracking

Hieronder zie je een voorbeeld van een automatisering met Site Tracking. In de trigger (de start) van de automatisering wordt Site Tracking gebruikt. Zodra iemand de verkooppagina bezoekt, wordt een interesse tag toegevoegd. Vervolgens wordt er gekeken of deze persoon het product al heeft gekocht. Zo niet, dan wordt er automatisch een e-mail gestuurd over het specifieke product. 

Site Tracking ActiveCampaign Automatisering Voorbeeld

In onderstaande automatisering wordt met Site Tracking gekeken in welk onderwerp een contact interesse heeft. Iedere keer als het contact de website bezoekt, dan komt de persoon in deze automatisering. Vervolgens wordt gekeken welke pagina categorie het contact heeft bezocht (chatbot, facebook, …). Op basis daarvan wordt een interesse tag toegevoegd. Deze interesse tags kunnen later gebruikt worden om een campagne over een specifiek onderwerp te versturen.

Site Tracking ActiveCampaign Automatisering Voorbeeld

Maak jij al gebruik van Site Tracking?

Ik ben benieuwd of jij al Site Tracking gebruikt. Mocht je hulp nodig hebben met het inrichten van je ActiveCampaign account, dan kun je gebruik maken van onze Nederlandse ondersteuning.

Maak hier een ActiveCampaign account aan met Nederlandse helpdesk

Direct aan de slag met ActiveCampaign?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

ActiveCampaign met Nederlandse helpdesk nodig?

  • Stel al je vragen per e-mail aan het Nederlandse support team
  • Maak gebruik van de Nederlandse kennisbank met 100+ handleidingen
  • Toegang tot de Snelle Start met ActiveCampaign training
ActiveCampaign 14 dagen gratis uitproberen
Leer E-mailmarketing draait op SYS PlatformSYS Platform