6 inzichten van Dotcom Secrets

Het boek Dotcom Secrets van Russell Brunson is een enorm populair boek. Er zijn inmiddels al meer dan 90.000 exemplaren verkocht.

Wat is Dotcom Secrets?
Op de website wordt de volgende omschrijving gebruikt:

It is NOT just another “how to” book on Internet Marketing.

It is NOT about getting more traffic to your website – yet these secrets will help you to get exponentially MORE traffic than you’ve ever experienced before.

It is NOT about increasing your conversion – yet these secrets will increase your conversion MORE than any headline tweak or split test ever could.   

DotcomSecrets is A SHORTCUT.   

Low traffic or conversions are symptoms of a much greater problem that’s a little harder to see (that’s the bad news), but a lot easier to fix (that’s the good news). Inside you will find the actual playbook we created after running thousands of tests and perfecting what works online. You now have access to all of the processes, funnels and scripts that we used to scale companies online.   

In Dotcom Secrets leer je de theorie achter funnels en verder staat het boek bomvol met voorbeelden en scripts die je kunt gebruiken in je funnel.

Dotcom Secrets leest heel fijn en makkelijk en wordt op zo’n manier uitgelegd dat iedereen het kan begrijpen. Ik denk dat dit boek vooral heel waardevol is voor online ondernemers die een systeem willen neerzetten waarmee ze klanten kunnen aantrekken via het internet. Ik weet zeker dat als je maar een paar strategieën uit het boek gaat toepassen, dat dat enorm veel voor je bedrijf kan betekenen.

Ik ga 6 inzichten uit Dotcom Secrets met je delen die mij op een andere manier aan het denken hebben gezet. Deze inzichten ben ik zelf ook gaan toepassen en gebruik ik nu voor het bouwen van funnels voor klanten.

Een overzicht van de 6 inzichten:

Inzicht #1: “the secret formula”

De eerste stap wanneer je een succesvolle funnel wilt bouwen, is het bepalen van je ideale klant.

Wie wil jij helpen? Wat is de exacte omschrijving van je ideale klant? En dan bedoel ik niet dat je je ideale klant omschrijft als “ondernemers die meer willen leren over copywriting en die tussen de 30 en 50 jaar oud zijn”. Dat is veel te breed!

Maak je doelgroep veel specifieker. Waarom is dat belangrijk? Omdat je de klanten wilt aantrekken die echt bij jou passen en die jij het beste kunt helpen. Om je te onderscheiden van je concurrenten. Je kunt het vergelijken met “vissen”. Als je gaat vissen dan heb je een lokaas nodig. Stel dat je alleen een snoek wilt vangen, dan heb je dood aas nodig als lokaas.

Dit kun je in de online marketing wereld vertalen naar je weggever. Een weggever is een “lokaas” waarmee je jouw ideale klant wilt aantrekken. Het is een gratis product zoals een e-book die iemand kan aanvragen in ruil voor een e-mailadres. Bij vissen geldt hetzelfde principe. Je wilt een snoek vangen en doordat je dood aas gebruikt, is het veel makkelijker om een snoek te vinden. De snoek krijgt het dode aas als “weggever” en jij vangt de snoek.

The secret formula bestaat uit de volgende stappen:

  1. Who: wie is je ideale klant? Hoe ziet diegene eruit? Wat vinden ze leuk? Wat zijn hun dromen, doelen en verlangens? Wat zijn de obstakels en bezwaren? Schrijf dit allemaal uit.
  2. Where: waar kun je je ideale klant vinden? In welke vijver zwemt je ideale klant? Ben je wel in de juiste vijver aan het vissen? En waar kun je je ideale klant online vinden? Welke blogs lezen ze en welke video’s bekijken ze? Welke andere interesses hebben ze?
  3. Bait: met welke weggever kun je je ideale klant aantrekken? Wat is het lokaas?
  4. Result: welk resultaat wil je je ideale klant geven? Jij staat al op het topje van de berg en je klant staat nog onderaan de berg. Je wilt je ideale klant meenemen naar het topje van de berg. Hoe ga je dat doen? Welke reis moet je ideale klant afleggen om de top te bereiken? Geef je klant het resultaat dat hun leven zal veranderen.

Inzicht #2: the soap opera sequence

The soap opera sequence betekent dat je storytelling gebruikt in het e-mail gedeelte van je funnel. Je vertelt je eigen verhaal en dit koppel je vervolgens aan je aanbod.

Je kunt het zien als een tv serie die eindigt met een cliffhanger en dan de volgende dag verder gaat. Doordat je strategieën van een tv serie (soap) gebruikt, worden je lezers nieuwsgierig naar het vervolg van het verhaal.

Daarom werkt een soap opera sequence zo goed als e-mail strategie. Storytelling zorgt ervoor dat je direct een relatie opbouwt met je doelgroep en dat je de aandacht trekt.

In Dotcom Secrets wordt uitgelegd dat de soap opera sequence uit 5 e-mails bestaat en het wordt helemaal aan het begin van de e-mail funnel gebruikt (dus na het aanmelden voor je weggever).

Email #1: sets the stage
Vertel wat ze de komende dagen kunnen verwachten en hoe vaak ze een e-mail gaan ontvangen. Vertel dat ze morgen een e-mail kunnen verwachten en waar die e-mail over zal gaan (maar verklap nog niet alles). Zeg dat ze hun inbox in de gaten moeten houden.

Email #2: high drama + backstory + wall
Begin de e-mail met het drama punt in je verhaal. Ga dan terug en vertel hoe je bij dat drama punt bent gekomen (de backstory) en tegen welk probleem je bent aangelopen (de wall). Doordat je bij het drama punt begint, heb je direct de aandacht van de lezer en dan kun je het achterliggende verhaal vertellen. Verwerk een open loop in je verhaal en zeg dat je het antwoord van de open loop in de volgende e-mail zal vertellen.

Email #3: epiphany: the one thing
Je realiseert je iets waar je nog niet eerder over na had gedacht. Het is dat ene ding dat ervoor zorgde dat alles veranderde. The one thing. Het is de oplossing die je had ontdekt. Dat ene ding verbindt je vervolgens aan je aanbod.

Email #4: hidden benefits
Vertel wat de benefits zijn die iemand krijgt door jouw product aan te schaffen. Benoem de benefits die op het eerste gezicht nog niet duidelijk zijn.

Email #5: urgency CTA
Het is tijd om actie te gaan ondernemen! Gebruik schaarste om ervoor te zorgen dat je product verkocht wordt. Je kunt bijvoorbeeld tijdsdruk creëren of aangeven dat er nog maar een paar plaatsen beschikbaar zijn. Gebruik een Call To Action (CTA) om een extra zetje te geven richting de aankoop.

Inzicht #3: daily seinfeld sequence

Wanneer je klaar bent met de soap opera sequence dan ga je door met de daily seinfeld sequence.

Wat is een daily seinfeld sequence?
Je vertelt gebeurtenissen uit je eigen leven. Dit hoeven geen grote gebeurtenissen te zijn, maar je kunt vertellen wat je die dag hebt meegemaakt of je kunt vertellen waar je over nadenkt. Dit hoeft verder niets te maken te hebben met je bedrijf. Doordat je iets over jezelf vertelt, kun je sneller een connectie maken met je doelgroep.

In het boek vertelt Russell Brunson dat hij eerst altijd e-mails stuurde die 100% uit waarde bestonden. Daarna heeft hij dit gewijzigd naar 90% entertainment en 10% waarde. En hij zegt dat dit veel beter werkt. Het is belangrijk dat je dagelijks mailt zodat je “top of mind” blijft bij je doelgroep.

Wat kun je vertellen in een daily seinfeld sequence:

  • Wat gebeurt er op dit moment in je leven?
  • Wat is er gebeurd waar je je voor schaamt?
  • Ga je nog op vakantie?
  • Wat heb je recentelijk gekocht?
  • Was er onlangs een grappige gebeurtenis?

De seinfeld e-mails kun je opsplitsen in 3 categorieën:

  1. Episode style: wat gebeurde er vandaag, tv serie e-mails
  2. Epiphany style: inspiratie, ideeën, overtuigingen
  3. Educational style: how to, checklist, Q&A

Het doel van de Seinfeld e-mails is dat je mensen via je verhalen terugleidt naar je aanbod. Vertel eerst een verhaal en koppel dit via een bruggetje vervolgens aan je aanbod. Op die manier verkoop je iets zonder dat je lezers dit door hebben.

Inzicht #4: funnel hacking

Het idee van funnel hacking is dat je kijkt naar een succesvolle funnel in jouw niche en dat je die vervolgens gebruikt ter inspiratie voor je eigen funnel. Ofwel: model what works.

Waarom zou je iets compleet nieuws verzinnen als je een funnel kunt pakken waarvan je weet dat die goed werkt? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je de funnel van je concurrent kopieert, maar je kunt het wel als voorbeeld gebruiken.

Er zijn 5 variabelen van een succesvolle funnel:

  1. Demografie: wat zijn de eigenschappen van de mensen die je wilt gaan bereiken?
  2. Aanbod: wat verkoop je en voor welke prijs?
  3. Landingspagina: hoe ziet de verkoop pagina eruit, hoe ziet de opt-in pagina eruit? Hoe ziet de belangrijkste pagina van de funnel eruit?
  4. Bron: vanuit welke bronnen wordt verkeer naar de landingspagina gestuurd? Is dat een Facebook advertentie of een Google advertentie? Zijn het LinkedIn berichten? En als er advertenties worden gebruikt, hoe zien de advertenties eruit?
  5. Advertentietekst: hoe ziet de advertentie eruit die je concurrent gebruikt? Welke tekst wordt gebruikt? Welke afbeeldingen en/of video’s worden gebruikt? Hoe ziet de headline eruit?

Het is belangrijk dat ten minste 3 van de 5 variabelen bekend zijn.

Hoe vind je funnels die je als voorbeeld kunt gebruiken?
Maak een lijst van concurrenten.

  • Directe concurrenten: ze verkopen hetzelfde product aan dezelfde doelgroep
  • Indirecte concurrenten: ze verkopen een ander product aan dezelfde doelgroep

Breng in kaart wat je concurrenten aan het doen zijn. Wil je weten welke advertenties je concurrenten gebruiken? Ga eens naar similarweb.com om dit te achterhalen.

Inzicht #5: seven phases of a funnel

Er komen verschillende soorten mensen in je funnel. Sommigen hebben nog geen kennis van een bepaald onderwerp terwijl anderen op zoek zijn naar informatie voor gevorderden. Iedere persoon moet je dus op een andere manier behandelen in je funnel.

Een goede funnel bestaat uit de volgende 7 fases:

  1. Bepaal de “temperatuur” van je verkeer
    Je hebt 3 verschillende temperaturen: koud, warm en heet. De koude doelgroep bestaat uit de mensen die nog nooit van jou hebben gehoord. Ze komen je bijvoorbeeld tegen via een advertentie op Facebook. Je richt je tekst op het probleem. De warme doelgroep kent jou al een beetje, maar ze moeten nog vertrouwen in je krijgen en het is belangrijk dat je een relatie opbouwt met deze doelgroep. Je richt je tekst op de oplossing. Dan heb je nog de hete doelgroep en dat zijn de mensen die jou al langere tijd volgen en ze zijn klaar om een product bij je te kopen. Je richt je tekst op het product. Vertel verhalen en deel meningen.
  2. Maak een “pre-frame” brug
    Dit is een stuk content waarmee je je doelgroep wilt aantrekken voordat ze op de landingspagina komen. Het doel van de “pre-frame” brug is om je doelgroep in de juiste state of mind te krijgen. Het kan een blog artikel, advertentie, quiz of video zijn. Ook hier moet je rekening houden met de temperatuur van de doelgroep. Voor de koude doelgroep gebruik je een lang stuk content. Gebruik begrijpelijke taal en geef waarde. Voor de warme doelgroep kun je een recensie gebruiken in de content. Voor de hete doelgroep hoeft de content niet heel uitgebreid te zijn.
  3. Kwalificeer abonnees
    Wanneer mensen op je landingspagina komen, dan wil je ze op je mailinglijst krijgen zodat je een relatie kunt opbouwen. Om ze voor je mailinglijst te laten aanmelden, kun je een weggever gebruiken. Dit kan bijvoorbeeld een e-book zijn of gratis videolessen.
  4. Kwalificeer kopers
    Vervolgens wil je weten welke mensen op je mailinglijst kopers zijn. Je wilt dit zo snel mogelijk ontdekken. Dit doe je door direct een laagdrempelig aanbod te doen na aanmelding voor de mailinglijst. Bied een laaggeprijsd product aan tussen de € 7 – € 47.
  5. Identificeer hyperactieve kopers
    Vervolgens wil je de hyperactieve kopers identificeren. Je stuurt een upsell naar de mensen die je laaggeprijsde product hebben gekocht.
  6. Gebruik de waardeladder om je klanten meer waarde te bieden
    Stuur waardevolle informatie naar de mensen op je mailinglijst. Op die manier bouw je een relatie op. Gebruik het principe van de waardeladder om het juiste aanbod in de juiste volgorde te doen. Op de waardeladder plaats je al jouw producten en/of diensten. Je begint met de producten met een lage waarde en lage prijs. Hoe hoger je op de waardeladder komt, hoe meer waarde je geeft en hoe hoger de prijs is van het product.
  7. Verander de conversiemethode
    Voor ieder product dat je verkoopt, heb je een manier nodig waarmee je het product gaat verkopen. Dat wordt ook wel de conversiemethode genoemd. Zo kun je een verkooppagina, webinar of telefoongesprek gebruiken als conversiemethode. De methode die je gebruikt, hangt af van de prijs van het product. Voor een hoger geprijsd product zal een telefoongesprek of webinar beter werken dan een verkooppagina.

Inzicht #6: funnel framework

Het funnel framework is het complete plaatje en bestaat uit de onderdelen die ik zojuist heb besproken. In Dotcom Secrets wordt het ook wel the big picture genoemd. 

Het funnel framework begint met het type verkeer dat je naar je landingspagina stuurt.

Er zijn twee soorten verkeer:

  • Verkeer waar je controle over hebt
    Dit is verkeer die je bijvoorbeeld via een advertentie naar je landingspagina stuurt. Je stuurt het verkeer naar een opt-in pagina waar ze hun naam en e-mailadres kunnen achterlaten om op je mailinglijst te komen.
  • Verkeer waar je geen controle over hebt
    Dit is verkeer waar je geen controle over hebt. Het kan zijn dat mensen via een andere website op jouw website terecht komen. Je stuurt ze naar een blog artikel op je website.

De mensen die vervolgens op je mailinglijst komen, is verkeer dat je bezit. Je bezit de e-mailadressen en vervolgens bepaal jij welke informatie ze ontvangen. Je hebt volledige controle en dat is de kracht van een mailinglijst.

De volgende stap is dat je een soap opera sequence en daily seinfeld sequence gaat inzetten om je mailinglijst “op te warmen”. Je vertelt verhalen en geeft waardevolle informatie. Op die manier bouw je een relatie op en geef je vertrouwen. Je laat jezelf zien als expert in jouw vakgebied.

Tijdens en na de soap opera sequence doe je het eerste aanbod. Tijdens de daily seinfeld sequence kun je andere hoger geprijsde producten aanbieden en wil je de mensen op je mailinglijst hoger op de waardeladder krijgen. Ik zou je willen aanraden om je te verdiepen in het principe van de waardeladder. Dat gaat je zeker enorm helpen om je aanbod beter te structureren. 

Dit waren de 6 belangrijkste inzichten uit het boek Dotcom Secrets.

Wil je het boek lezen? Je betaalt alleen de verzendkosten via deze link: https://bit.ly/2vVaruD

Wil je meer leren over funnels?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *