7 redenen waarom je een sales funnel nodig hebt

Een sales funnel is niets meer en niets minder dan het automatiseren van je verkoopproces. 

Er wordt vaak zo ingewikkeld gedaan over funnels en er zijn allerlei vooroordelen over sales funnels, zoals:

“Het is maar een hype” of “funnels zijn bullshit”.

Nee, het is geen bullshit. Het automatiseren van je verkoopproces kan je namelijk enorm veel opleveren. Je kunt je bedrijf schaalbaar maken (mits je een schaalbaar product hebt). Met een sales funnel kun je exact analyseren hoe het verkoopproces van je bedrijf eruit ziet. En hoe je dit kunt optimaliseren. 

Hoewel de technische implementatie lastig kan zijn, is het principe vrij simpel.

Met een sales funnel loop jij 10 stappen voor op je concurrentie. 

Waarom heb je een sales funnel nodig? Hierbij 7 redenen.

Reden 1: klanten hebben begeleiding nodig

Stel je voor dat je een middag gaat winkelen om een nieuwe broek te kopen. Je loopt een kledingzaak binnen met tientallen verschillende broeken. Je hebt geen idee waar je moet beginnen en je wilt eigenlijk direct naar de uitgang lopen. 

Totdat een medewerker naar je toe komt en vraagt of ze je ergens mee kan helpen. 

De medewerker kijkt naar de vorm van je lichaam en kiest vervolgens 3 broeken uit.

Met de 3 broeken loop je naar de paskamer en na een kwartier weet je exact welke broek je wilt kopen. De broek sluit naadloos aan op je figuur. Wat een verademing! 

Tevreden loop je naar buiten met een nieuwe broek. 

Hetzelfde gebeurt op internet. Hoe lang doe jij erover om een product of dienst te kopen via internet? Vind je direct de perfecte match? Of duurt het een aantal uren, dagen of maanden voordat je het juiste product koopt?

Potentiële klanten hebben begeleiding nodig.

Via een sales funnel kun je precies bepalen wat een potentiële klant te zien krijgt. Je kunt de complete route uitstippelen zodat je de potentiële klant het beste kunt begeleiden. En daardoor wordt de kans op een verkoop een stuk groter. 

Terwijl jouw concurrenten alleen maar aan het roepen zijn over hoe geweldig hun producten zijn, weet jij wel beter en begeleid je je potentiële klanten op een rustig tempo naar een verkoop.

Je laat ze eerst met je kennismaken, je bouwt vertrouwen op en dan pas vertel je iets over je product. Je laat ze de voor- en nadelen zien zodat ze een weloverwogen beslissing kunnen maken.

Reden 2: er zijn gemiddeld 7 interacties nodig

Wist je dat potentiële klanten gemiddeld 7 interacties nodig hebben om over te gaan tot een aankoop? 

Dit betekent dat ze dus 7 keer met je in contact moeten komen, voordat ze tot een beslissing over gaan. 

Met een sales funnel wordt het een stuk makkelijker om deze 7 interacties te realiseren. 

Laat je potentiële klanten eerst laagdrempelig met je kennismaken, door een weggever aan te bieden, een blog artikel te lezen of een video te bekijken. 

Stuur vervolgens een aantal e-mails waarmee je nog meer waarde geeft. Nodig je mailinglijst uit om lid te worden van een community of aan te melden voor een webinar.

Er zijn zoveel manieren om 7 interacties in je sales funnel te verwerken. 

Reden 3: implementeren van een schaalbaar model

Hoe zorg je ervoor dat je bedrijf schaalbaar wordt? Dat je geen uren hoeft te verkopen om geld te kunnen verdienen? Dat je niet fysiek aanwezig hoeft te zijn om omzet te kunnen maken? 

Door het ontwikkelen van een (virtueel) product, zoals een e-book, online cursus of membership product.

Wanneer je een virtueel product maakt, betekent het dat je dat product oneindig vaak kunt verkopen. En wanneer je dit combineert met een sales funnel, dan kun je jouw virtuele product op de automatische piloot verkopen. Zelfs wanneer je slaapt! De sales funnel doet het verkoopwerk voor je.

Hoe fijn zou het zijn als jouw bedrijf schaalbaar wordt? Waardoor je meer kunt verdienen zonder harder te werken? 

Reden 4: jouw ideale verkoper 

Hoe zou het zijn als je een verkoper hebt die 24/7 voor je aan het werk is en nooit moe wordt? Hoe zou het zijn als die verkoper precies weet hoe hij een klant moet binnenhalen zonder verkoperig te zijn? Hoe zou het zijn als deze verkoper zelfs ’s nachts aan het werk is?

Dat is wat een sales funnel is: jouw ideale verkoper. 

Reden 5: langzame en snelle kopers

Er zijn 2 soorten kopers: langzame en snelle kopers. De snelle kopers hebben niet veel tijd nodig om een beslissing te maken. Ze zoeken in Google, bezoeken je website en gaan direct door naar de afrekenpagina.

Maar een groot gedeelte bestaat uit langzame kopers. Deze groep wordt vaak vergeten. Als je geen rekening houdt met de langzame kopers, dan loop je een hoop omzet mis. 

De langzame kopers hebben een andere aanpak nodig. Met een sales funnel kun je deze groep aan je binden door een goede content strategie te hanteren. Door ze op een subtiele manier te laten inzien dat jij de beste oplossing bent. Door ze stapje voor stapje mee te nemen, door ze bewust te maken van het probleem, door waarde te geven en bezwaren weg te nemen. 

Blijf je je alleen richten op de snelle kopers? Of wil je de langzame kopers ook bedienen via een sales funnel? 

Reden 6: persoonlijke marketing

Er wordt vaak geroepen dat het internet onpersoonlijk is. Dat marketing onpersoonlijk, pusherig en vies is. Maar wist je dat je marketing kunt personaliseren? Dat je eerst kunt kijken met welke persoon je te maken hebt, zodat je je aanpak daarop kunt afstemmen?

Dit gaan we natuurlijk niet handmatig doen, dan ben je een tijd bezig. Met een sales funnel kun je persoonlijke marketing automatiseren.

Bijvoorbeeld door te kijken naar interesses en gedrag van de mensen in de funnel. Of door vragen te stellen. Op die manier kun je informatie verzamelen over een specifiek persoon en de route in de funnel bepalen.

Mensen kunnen verschillende paden in de funnel bewandelen, afgestemd op hun informatie behoefte. Op die manier worden je marketing activiteiten een stuk effectiever. 

Reden 7: instappen op een ander beginpunt

In jouw doelgroep zitten mensen die nog helemaal niets weten over het onderwerp waar jij expert in bent. Misschien weten ze niet eens naar welke oplossing ze precies op zoek zijn. 

Maar je hebt ook een groep die al wel iets weet over jouw vakgebied. 

Deze mensen moet je op een verschillende manier gaan benaderen. 

Stel je voor dat je mensen leert koken. Dan heb je een groep die nog nooit heeft gekookt. Het zou raar zijn als je direct gaat leren hoe je een 4-gangen diner bereid. Daar zitten ze helemaal niet op te wachten, want ze weten niet eens hoe ze eieren kunnen koken. 

Met een sales funnel kun je ervoor zorgen dat je op het juiste beginpunt begint. Zodat de informatie aansluit op hun kennisniveau. Zodat jouw boodschap aankomt bij de ontvanger. 

Wil je meer leren over funnels?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ben je een dienstverlener en wil je (meer) klanten via het internet?

[COVER] Sales Funnel Stappenplan voor Dienstverleners
Leer E-mailmarketing draait op SYS PlatformSYS Platform