Sales funnel maken in 9 stappen

Bij het maken van een sales funnel komt nogal wat kijken. 

Een sales funnel bestaat uit verschillende onderdelen die je allemaal met elkaar moet laten werken. Daardoor kan het technisch gezien best ingewikkeld worden om een sales funnel te maken. 

Ik ga je uitleggen welke stappen je moet zetten om een sales funnel te maken. 

Stap 1: doelstelling & doelgroep onderzoek

Voordat je een sales funnel gaat maken, is het belangrijk dat je de doelstelling helder hebt. Wat wil je precies bereiken met de sales funnel? Wil je een X aantal verkopen per maand behalen? Wil je offerte aanvragen ontvangen? 

Daarnaast is het belangrijk dat je bedenkt:

  • wat de kosten per lead mogen zijn 
  • hoeveel 1 nieuwe klant oplevert 
  • hoeveel nieuwe klanten je wilt krijgen
  • hoeveel leads je nodig hebt per maand om dat aantal klanten te halen
  • wat het conversie percentage moet zijn 

Wanneer je deze cijfers helder hebt, dan weet je precies hoeveel de sales funnel kan opleveren en wat het gaat kosten. 

Vervolgens is het belangrijk dat je je doelgroep specificeert. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wie is jouw ideale klant?
  • Waar kun je jouw ideale klant vinden?
  • Hoe kun je die persoon aantrekken?
  • Hoe ziet de ideale klant eruit?
  • Wat zijn de interesses, problemen, verlangens van deze persoon?
  • Wat denkt, ziet, zegt en hoort jouw ideale klant?
  • Wat heeft je ideale klant op dit moment nodig? 
  • Welk resultaat wilt jouw ideale klant behalen?

Allemaal vragen die je jezelf kunt stellen om jouw ideale klant concreet te maken. 

Als je weet tegen wie je praat, dan kun je je boodschap veel duidelijker maken en de juiste mensen aantrekken. 

Je kunt nooit iedereen even goed helpen. Daarom is het belangrijk dat je je richt op één specifieke doelgroep die je het beste kunt helpen. 

Stap 2: maak een weggever

Een weggever is een manier om jouw ideale klant te kunnen aantrekken. Door iets weg te geven in ruil voor een e-mailadres, zorg je ervoor dat jouw ideale klant in de sales funnel komt. 

Er zijn verschillende soorten weggevers die je kunt maken:

  • een e-book
  • challenge
  • introductie cursus
  • checklist
  • quiz
  • evenement

Met een weggever kun je jouw ideale klant op een laagdrempelige manier met je laten kennismaken. Zorg er wel voor dat de weggever echt waardevol is. Het dient als een eerste kennismaking met jou en je bedrijf.

Kies een specifiek onderwerp voor de weggever, bijvoorbeeld het meest voorkomende probleem binnen jouw doelgroep. Jouw ideale klant moet een deel van het probleem kunnen oplossen door de weggever aan te vragen.

Er zijn nog meer eisen waaraan een goede weggever moet voldoen

Stap 3: product aanbod & waardeladder

Met een sales funnel kun je jouw aanbod op een gestructureerde manier aanbieden. Bepaal welke producten en/of diensten je wilt aanbieden en in welke volgorde. 

Stel jezelf de volgende vragen:

  • wat zijn je producten en/of diensten?
  • voor wie is elk product/dienst bedoeld?
  • wat zijn de prijzen van de producten?
  • welk resultaat geeft ieder product?

Je kunt de producten vervolgens in de waardeladder plaatsen, om in één oogopslag te kunnen zien in welke volgorde je de producten het beste kunt aanbieden.

Dit is hoe een waardeladder eruit ziet: 

De waardeladder

Het is een weergave van de verschillende producten die je aanbiedt. Je begint links onderin met de verbindingsfilter & weggever (ook wel waardegever genoemd).

Vervolgens ga je steeds een stukje hoger op de ladder. Op de horizontale as staat de waarde van het product en op de verticale as de prijs van het product. Hoe hoger je op de ladder komt, hoe hoger de prijs en hoe waardevoller het product. De aangegeven prijzen zijn richtlijnen.

Je hebt in ieder geval een waardegever en hoofd product nodig om een succesvolle sales funnel te kunnen maken.

Stap 4: landingspagina’s, content & copywriting

Voor een sales funnel heb je een aantal pagina’s nodig die je moet aanmaken. 

Je hebt minimaal deze pagina’s nodig:

  • opt-in pagina: op deze pagina plaats je een formulier waar je je kunt aanmelden voor een weggever.
  • bedankt pagina: na aanmelding voor de weggever kom je op de bedankt pagina terecht. Op deze pagina vermeld je dat de aanmelding is gelukt. Je kunt deze pagina op verschillende manieren optimaliseren
  • verkooppagina: op deze pagina kun je je product verkopen. Een verkooppagina bestaat uit verschillende onderdelen zoals een beschrijving van het probleem, de oplossing, reviews van klanten, een koop button en de veelgestelde vragen.

Verder heb je content nodig voor in de sales funnel. Bij content kun je denken aan:

  • teksten voor e-mails, advertenties en landingspagina’s
  • video’s
  • blog artikelen 

De kwaliteit van de content speelt een grote rol in het succes van de sales funnel. Om goede content te kunnen maken, heb je onder andere copywriting skills nodig. Goede teksten zijn enorm belangrijk om jouw product of dienst te kunnen verkopen.

Tegenwoordig is storytelling enorm populair. Dit betekent dat je verhalen vertelt om de boodschap over te brengen. Het vertellen van verhalen is een natuurlijke manier van communiceren en daardoor blijft de boodschap beter hangen. 

Stap 5: e-mail serie

Nadat een persoon zich heeft aangemeld voor de weggever, komt diegene in je e-mailmarketing systeem terecht. Deze persoon kent jou nog niet en daarom moeten we de persoon eerst gaan “opwarmen”. Dit doen we door een reeks e-mails te sturen (geheel automatisch).

Deze e-mails zijn bedoeld om een relatie en vertrouwen op te bouwen met je potentiële klant. Dit kun je doen door jezelf voor te stellen, interactie op gang te brengen en waardevolle tips te delen.  

De e-mail reeks moet strategisch goed in elkaar steken zodat alle e-mails in een logische volgorde op elkaar aansluiten. 

Er zijn verschillende soorten e-mails die je kunt sturen zoals:

  • Autoriteit e-mail: jezelf als expert neerzetten
  • Connectie e-mail: vertel een persoonlijk verhaal
  • Interactie e-mail: stel een vraag
  • Waarde e-mail: laat zien welke kennis je in huis hebt
  • Sales / content upgrade e-mail: promoot je product of bied een volgende stap aan
  • Resultaat / testimonial e-mail: laat zien welk resultaat je product geeft en hoe klanten over jouw product denken

Stap 6: conversiemethode 

Potentiële klanten zijn inmiddels opgewarmd via de e-mail serie. Nu is het tijd om je product te verkopen. 

Er zijn verschillende verkoop methoden (ook wel conversiemethode genoemd) om je product te verkopen. 

De conversiemethode hangt vooral af van de prijs van je product. Hoe hoger de prijs, hoe persoonlijker de conversiemethode moet zijn. 

Voorbeelden van conversiemethodes zijn: 

  • een verkooppagina 
  • webinar 
  • video sales letter 
  • telefoongesprek / Skype gesprek 
  • seminar / workshop / evenement 

Hierbij een aantal richtlijnen voor het kiezen van de beste conversiemethode: 

  • prijs is € 27 – € 97: je kunt je product verkopen via e-mail, via een (Facebook Messenger) chatbot of een korte verkooppagina.
  • prijs is € 97 – € 197: je kunt je product verkopen via een verkooppagina op je website of via een video sales letter (VSL). Een video sales letter bestaat uit 4 video’s waarin je je leads iets leert en tegelijkertijd je product verkoopt.
  • prijs is € 197 – € 997: je kunt je product het beste verkopen via een webinar of via een Skype sessie. Een webinar biedt de perfecte manier om een product in een hogere prijsklasse te verkopen. Tijdens een webinar kunnen er vragen worden gesteld en je kunt veel waarde weggeven. Aan het einde van het webinar kun je je product pitchen. Een webinar duurt normaal gesproken ongeveer een uur.
  • prijs > € 997: wanneer je een product verkoopt met een prijs boven € 997, dan is een persoonlijke conversiemethode geschikter. Je kunt je product telefonisch verkopen of via een live kennismaking (persoonlijke afspraak of seminar). 

Stap 7: traffic naar je funnel

Nu de funnel technisch gezien helemaal klaar is, wordt het tijd om verkeer (traffic) naar de funnel te sturen. 

Er zijn verschillende kanalen die je kunt inzetten om traffic naar je sales funnel te sturen, zoals:

  • Facebook advertenties 
  • Instagram advertenties 
  • Google advertenties
  • Google zoekresultaten
  • Gastblogs
  • Communities 
  • etc. etc. 

Bedenk waar jouw ideale klanten rondhangen en kies 2 of 3 kanalen waar je je volledig op gaat richten.  

Stap 8: testen & analyseren

Een spannend moment: hoe goed werkt de sales funnel? Nu je traffic naar de funnel hebt gestuurd, is het belangrijk om te analyseren hoe leads door de funnel lopen. 

  • wat is het conversie percentage op de opt-in pagina? 
  • hoe goed worden de e-mails geopend?
  • hoeveel leads bezoeken de verkooppagina?
  • hoeveel klanten levert de sales funnel op?
  • welk kanaal werkt het beste? 
  • wat zijn de kosten per lead? 
  • wat is de CTR en CPC van de advertenties? 
  • hoe goed werkt de conversiemethode? 

Deze vragen kun je stellen om te bepalen hoe goed de funnel werkt.  

Ik zou aanraden om minimaal 250 leads door de funnel te laten gaan om conclusies te kunnen trekken.

Stap 9: optimaliseren & opschalen

Nu je weet hoe goed de sales funnel werkt, is het tijd om de funnel te gaan optimaliseren.

  • Wat kun je verbeteren om nog meer klanten te krijgen?
  • Hoe kun je de advertentiekosten verlagen?
  • Kun je de teksten aanscherpen?
  • Op welk type content wordt goed gereageerd? 
  • Kun je de verkooppagina verbeteren?
  • Kun je de onderwerpregels van de e-mails aantrekkelijker maken?   
  • Kun je je doelgroep specifieker maken? 

Een sales funnel is nooit af. Het is belangrijk dat je de resultaten blijft analyseren.

Ben je tevreden over de resultaten van de sales funnel? Dan kun je gaan opschalen. Dit kun je doen door het advertentiebudget te verhogen of je doelgroep te vergroten. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *