Wat is lead scoring?

Lead scoring is een geavanceerde marketing functionaliteit die je kunt gebruiken in een e-mailmarketingsysteem. 

Met lead scoring kun je een puntensysteem implementeren. Hoe meer punten een lead (potentiële klant) heeft, hoe warmer de lead en hoe groter de kans is dat de lead klaar is om te kopen.

Waarom heb je lead scoring nodig?

Wanneer je je bezighoudt met het genereren van leads, dan kan een lead scoring implementatie erg waardevol zijn. Je kunt geautomatiseerd de kwaliteit van je leads bijhouden. 

Zo weet je exact welke abonnees op je mailinglijst zeer actief en betrokken zijn, en welke abonnees inactief zijn. 

Je hebt altijd te maken met verschillende soorten personen op je mailinglijst.

Dit kun je onderscheiden zoals in onderstaande pyramide staat aangegeven:

Lead scoring Soorten personen

Wat je wilt weten, is welke abonnees op je mailinglijst “prospects” zijn. Dit zijn leads die een grotere kans hebben om klant te worden. Het kan zijn dat ze je verkooppagina al hebben bekeken of heel betrokken zijn op je mailinglijst.

Door een puntensysteem te implementeren, kun je steeds punten geven wanneer een actie wordt uitgevoerd door een abonnee op je mailinglijst. 

De abonnees met de meeste punten hebben de grootste kans om te converteren naar een klant. Daar kun je op inspelen door deze abonnees bijvoorbeeld uit te nodigen voor een telefoongesprek. 

De abonnees met de minste punten kun je op een andere manier gaan benaderen. Je kunt ze bijvoorbeeld naar een re-engagement campagne sturen zodat je deze contacten weer kunt activeren. In deze re-engagement campagne vraag je waar je die persoon mee kunt helpen en je laat zien welke waarde je kunt bieden. 

Deze acties kunnen allemaal geautomatiseerd worden door marketing automation toe te passen binnen je e-mailmarketing systeem. 

Hoe kun je punten toekennen?

Je kunt een verschillend aantal punten toekennen per actie die wordt uitgevoerd door je abonnee. 

Een voorbeeld van een puntensysteem ziet er zo uit:

  • heeft een e-mail geopend: +10 punten
  • heeft geklikt op een link in een e-mail: +20 punten
  • heeft gereageerd op een e-mail: +30 punten
  • heeft een belangrijke website pagina bezocht: +50 punten 
  • is inactief geworden: reset punten naar 0

Op deze manier weet je welke abonnees heel warm zijn en verspil je geen tijd aan abonnees die nog onvoldoende interesse hebben getoond.

Het is handig om een threshold (minimale grenswaarde) te hanteren, zodat je weet wat het minimale aantal benodigde punten is om een abonnee als “warme lead” te bestempelen. 

Hoe bepaal je de hoogte van de threshold? Dat is vooral een kwestie van uitproberen. Kijk naar het gemiddeld aantal punten van je abonnees en kijk welke abonnees je zelf als “warm” zou bestempelen. Bepaal op basis daarvan wat het minimale aantal punten moet zijn.

Welke strategie kun je uitvoeren met lead scoring? 

Een goede strategie die je kunt uitvoeren, is dat je warme leads uitnodigt voor een telefoongesprek of een strategiesessie. 

Je kunt warme leads automatisch uitnodigen voor zo’n gesprek met behulp van marketing automation. Zelfs het kiezen van een beschikbare datum en tijdstip kun je automatiseren. 

Zo kun je onderstaand proces inbouwen in je e-mailmarketing systeem:

Lead Scoring funnel

Ben je op zoek naar een goed e-mailmarketing systeem waarmee je dit kunt implementeren? Kijk dan eens naar ActiveCampaign. 

Ga jij aan de slag met lead scoring?

Laat even weten in de reacties of jij aan de slag gaat met lead scoring. Ik ben benieuwd!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *