E-mailmarketing versus marketing automation

E-mailmarketing is jou waarschijnlijk niet onbekend.

De kans is groot dat jij al losse campagnes zoals nieuwsbrieven verstuurt of misschien zelfs al een automatische e-mailreeks hebt staan.

E-mailmarketing zorgt ervoor dat je een goede relatie opbouwt met je (potentiële) klanten.

Marketing automation is daarentegen misschien een iets onbekender begrip.

Misschien weet je wel een beetje wat het is, maar vraag jij je af wat het verschil is met e-mailmarketing? Of weet je niet zo goed of marketing automation ook interessant is om in te zetten voor jouw bedrijf?

Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Wat is e-mailmarketing?

    E-mailmarketing kun je inzetten om te communiceren met je doelgroep. Je kunt een mailinglijst opbouwen met e-mailadressen van leads en klanten en e-mails versturen naar meerdere ontvangers tegelijkertijd.

    Er zijn verschillende manieren waarop je e-mailmarketing effectief kunt inzetten:

    • Nieuwsbrieven
      Dit is de “oude” vorm van e-mailmarketing waarbij iedereen op hetzelfde moment de e-mail ontvangt met dezelfde boodschap.
    • Geautomatiseerde e-mails
      Deze e-mails worden automatisch verstuurd op basis van een bepaalde gebeurtenis zoals bijvoorbeeld het aanvragen van een weggever of het bezoeken van de website.
    • Support e-mails voor klanten
      Wanneer een klant een bepaald product heeft gekocht, dan kun je bijvoorbeeld een handleiding toesturen over hoe je het product het beste kunt gebruiken of informatie sturen over de levertijd van een fysiek product.
    • Productlanceringen
      Wanneer je een nieuw product op de markt wilt brengen, dan kun je e-mailmarketing gebruiken om jouw product te lanceren zodat je binnen een korte tijd veel verkopen realiseert.
    • Transactionele e-mails
      Dit zijn e-mails met een aankoopbevestiging of een factuur als een klant een bestelling heeft geplaatst.

    Ondanks dat e-mailmarketing al heel lang bestaat, is deze manier van marketing nog steeds ontzettend populair.

    En terecht, want e-mailmarketing is nog steeds één van de meest winstgevende kanalen. Zo levert één abonnee gemiddeld €37 op (bron).

    Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2019 van Spotler blijkt dat 59% van de Nederlanders ook vaker dan één keer iets gekocht heeft naar aanleiding van een e-mail (bron).

    Wat is marketing automation?

    Marketing automation brengt de volledige klantreis in kaart met alle interacties die een persoon met jouw bedrijf kan hebben.

    Het kost wat tijd om een marketing automation op te zetten, maar het is wel iets wat je één keer neerzet en wat vervolgens blijft doorlopen. Marketing automation is 24/7 voor jou aan het werk. Dat bespaart een hoop tijd en moeite. En het levert ook nog eens meer klanten op.

    Je ondersteunt namelijk jouw potentiële klanten in hun aankoopreis waarbij jij ze voorziet van de juiste informatie op het juiste moment.

    Bij het verzamelen van alle data maakt het niet uit of contactmomenten in het echt plaatsvinden, via je website, social media of telefonisch. Alles kan geregistreerd worden. Het voordeel van marketing automation is dat je meerdere kanalen kunt combineren zodat je een goed beeld krijgt van de volledige buyers journey. 

    Aan de hand van die interactie met jouw bedrijf wordt de leadscore opgebouwd. Aan die leadscore kun je aflezen of iemand al aan een aankoop of afspraak toe is bijvoorbeeld.

    Daar kun je dan vervolgens met jouw marketing of sales op inspelen.

    Verschillen tussen e-mailmarketing en marketing automation

    Er zijn een aantal grote verschillen tussen e-mailmarketing en marketing automation. Zo gaat marketing automation veel verder dan e-mailmarketing.

    Bij e-mailmarketing worden e-mails voornamelijk in bulk verstuurd. Er wordt weinig rekening gehouden met de interesses van de personen op je mailinglijst.

    Marketing automation gaat net dat stapje verder waarbij de totale klantreis in kaart wordt gebracht met alle interacties die een persoon met jouw bedrijf kan hebben.

    Meerdere kanalen kunnen bij marketing automation gekoppeld worden, het gaat dus niet alleen maar om e-mail.

    In onderstaande tabel zie je een vergelijking tussen e-mailmarketing en marketing automation.

    Feature Beschrijving E-mail marketing Marketing automation
    Lead capture Je verzamelt informatie over je lead uit formulieren op je website Ja Ja
    Segmentatie Segmenteer op basis van bijv. demografische kenmerken. Alleen bij marketing automation kun je segmenteren op basis van lead gedrag. Ja Ja
    E-mail templates Handige ontwerpen die al klaar staan of die je zelf hebt gemaakt Ja Ja
    Bulk e-mails versturen Stuur bijvoorbeeld een nieuwsbrief Ja Ja
    Track open ratio’s en clicks Statistieken die je kunt bijhouden over hoe jouw mails worden geopend Ja Ja
    Reporting & Analytics Analyseer gedrag van je potentiële klanten Beperkt Ja
    Tijdlijn van alle contactmomenten Je kunt de totale klantreis van specifieke personen bekijken en daarop inspelen Nee Ja
    E-mail automation & triggers: gerichte berichten Relevante e-mails worden automatisch verstuurd op basis van gedrag. Bij e-mailmarketing is dit enkel op basis van e-mail marketing data Deels Ja
    CRM Systeem Gebruik informatie vanuit je CRM systeem d.m.v. integraties Ja
    Dynamische formulieren Bij e-mailmarketing worden formulieren vaak op basis van een opt-in verzameld Ja Ja
    Website gedrag verzamelen (van o.a. anonieme bezoekers) Kom erachter welke pagina’s iemand heeft bekeken, wat ze doen en hoe vaak ze terug komen. Nee Ja
    Lead scoring Kwalificeer leads op basis van demografische kenmerken, (website)gedrag, interesses of engagement Nee Ja
    Segmentatie op basis van gedrag Denk aan gedrag op de website, offline, op social media, etc. Nee Ja
    Sales gekwalificeerde leads kenbaar maken Kom erachter of jouw lead warm genoeg is om hem te benaderen. Je krijgt hier een melding van. Nee Ja
    Call tracking Gebruik dit om telefonische klant en sales interacties te registreren Nee Ja
    Multi-Channel campagnes Houd bij hoe diverse marketing campagnes presteren in combinatie met informatie van je leads Nee Ja
    Integreren met andere data directories om missende data aan te vullen Zorg dat je database met klantdata zo goed mogelijk is gevuld waardoor hij extra waardevol is Nee Ja
    Geautomatiseerde ROI berekenen Bereken automatisch hoe succesvol jouw marketing is Nee Ja

    E-mailmarketing opzetten met ActiveCampaign

    Met e-mailmarketing kun je al een flink eind komen in het maken van gepersonaliseerde mailflows.

    Het gaat niet zo ver als marketing automation, maar het is een goede eerste stap naar meer klanten. Je kunt binnen ActiveCampaign diverse starttriggers kiezen.

    Denk daarbij aan triggers zoals: iemand is toegevoegd aan een lijst, iemand heeft een bepaalde tag gekregen of iemand opent een specifieke e-mail.

    Je kunt e-mailmarketing onder andere inzetten voor:

    • Het versturen van een automatische serie e-mails nadat iemand zich heeft aangemeld voor je weggever of webinar
    • Het versturen van een automatische serie e-mails om een dienst of product te lanceren
    • Het versturen van verschillende e-mails naar verschillende personen
    • Het verplaatsen van contacten van de ene naar de andere lijst
    • Het automatisch achterhalen welke contacten inactief zijn zodat je hen een tag kunt geven of een reactivatie e-mail kunt sturen
    • Het versturen van een e-mail op een specifieke datum zoals iemands verjaardag

    Marketing automation software

    Er zijn diverse mogelijkheden op het gebied van marketing automation software. Ik heb er een aantal voor jou op een rij gezet:

    Hubspot

    Hubspot is meer dan alleen marketing automation software. Het biedt een uitgebreid CMS, verschillende social media tools en uitgebreide analytics functionaliteiten. Je moet bij Hubspot denken aan een bedrag vanaf €750 per maand als je gebruik wilt maken van alle functionaliteiten.

    Marketo

    Marketo biedt zeer uitgebreide mogelijkheden en is qua analytics in marketing automation het verst. De software start bij een prijs van ongeveer €800 per maand en loopt al snel op naar €1700 per maand als je inderdaad gebruik wilt maken van de uitgebreide analytics mogelijkheden.

    Paradot (Salesforce)

    Paradot is het marketing automation pakket van het meest gebruikte CRM ter wereld, Salesforce. Er hangt wel een prijskaartje aan en het begint bij een investering van €1000 per maand en loopt snel op richting €2000 of hoger.

    ActiveCampaign

    ActiveCampaign is één van de snelst groeiende leveranciers van marketing automation software binnen het MKB. Het mooie is dat je enorm veel waarde krijgt voor de prijs die je betaalt.

    Je kan, afhankelijk van het aantal contacten, al een account met een basis CRM hebben voor een investering van €49 per maand.

    ActiveCampaign is zeer geschikt voor bedrijven die gebruik willen maken van geavanceerde functionaliteiten voor marketing automation tegen een mooie prijs.

    Daarnaast is ActiveCampaign ook goed te koppelen met andere software zoals o.a. WooCommerce en Shopify.

    Marketing automation met ActiveCampaign

    ActiveCampaign heeft diverse marketing automation mogelijkheden waarmee jij ervoor zorgt dat jouw leads ook echt klanten worden:

    Dynamische content

    Met dynamische content zorg jij ervoor dat content in je e-mail alleen zichtbaar gemaakt wordt voor specifieke personen.

    Zo kun je bijvoorbeeld informatie op het koopgedrag van klanten aanpassen. Stel jij hebt een webshop waarop je katten- en hondenvoer verkoopt.

    Met deze dynamische content kun jij vervolgens instellen dat iemand die altijd hondenvoer koopt, geen e-mail met kattenvoer krijgt en andersom.

    Hierdoor blijven leads en contacten veel meer betrokken bij jouw bedrijf.

    Lead Scoring

    Met deze functionaliteit wordt bepaald welke contacten het meest betrokken zijn bij je mailing en website.

    De meest betrokken contacten zijn meestal diegene die daadwerkelijk iets kopen.

    ActiveCampaign houdt precies bij of iemand de e-mail opent, of er op een knop in de e-mail wordt geklikt, of je contact jouw website bezoekt, etc.

    Hoe meer acties ondernomen worden, hoe geïnteresseerder hij of zij waarschijnlijk is.

    Door deze acties te “scoren” wordt deze betrokkenheid meetbaar en kun jij je focussen op de mensen die de grootste kans hebben om een betalende klant te worden.

    CRM functionaliteit

    ActiveCampaign heeft een CRM-functionaliteit waarin je precies jouw salesproces kunt opzetten.

    Daarnaast kun je hier ook al je klantinformatie, verstuurde e-mails en gemaakte afspraken terugvinden. Als je met meerdere personen werkt of er een langere tijd over een verkoop heen gaat, dan is dit erg fijn.

    De CRM-functie kun je ook weer inzetten voor jouw e-mailmarketing.

    Door contacten een “score” te geven, kun je bepalen wanneer iemand betrokken genoeg is om hem extra aandacht te geven. Als iemand die score heeft behaald, kun je automatisch een aantal e-mails sturen.  

    Integratie met andere platformen

    ActiveCampaign kan onder andere met Shopify en Woocommerce worden gekoppeld.

    Hierdoor kan er een automatische e-mail verstuurd worden naar iemand die zijn winkelmandje heeft gevuld, maar niet heeft afgerekend.

    Dit soort reminder e-mails zorgen ervoor dat deze leads niet verloren gaan.

    Wanneer is marketing automation interessant voor jou?

    Marketing automation versterkt al jouw marketingwerkzaamheden, maar het is pas echt interessant wanneer:

    • Je meer leads wilt omzetten naar sales
    • Tijd wilt besparen bij de marketing-en salesafdeling
    • Je wilt stoppen met koude acquisitie
    • De tijd tot aankoop vaak weken tot maanden duurt. Het maakt niet uit of dit B2B of B2C is.
    • Het versturen van losse campagnes niet zorgt voor sales.
    • Jij makkelijker e-mails wilt versturen die aansluiten bij de contacten op basis van interactie op verschillende campagnes
    • Je verschillende producten of services verkoopt aan verschillende doelgroepen

    Wil je aan de slag met e-mailmarketing en marketing automation?

    Mijn advies is om gebruik te maken van ActiveCampaign.

    Dit is een zeer gebruiksvriendelijk systeem waarmee je nieuwsbrieven en geautomatiseerde e-mails kunt sturen, maar ook jouw marketing automation kunt opzetten.

    Als Nederlandse partner van ActiveCampaign kan ik je leuke gratis extra’s aanbieden: 

    • Nederlandse ondersteuning per e-mail van mijn team met ActiveCampaign experts zodat je nooit vastloopt
    • toegang tot de cursus Snelle Start met ActiveCampaign zodat je jouw account direct goed kunt inrichten 
    • Toegang tot de Nederlandse kennisbank met duidelijke stappenplannen, om er voor te zorgen dat je niet vastloopt met ActiveCampaign
    • We hebben een aantal kant en klare e-mails geschreven en ter beschikking gesteld, waarvan we weten dat deze goed aanslaan bij lezers. 
    • Je krijgt toegang tot een besloten Facebook groep, waar je vragen kunt stellen en andere ActiveCampaign gebruikers kunt ontmoeten
    • We kunnen met je meekijken in je ActiveCampaign account
    • Je kunt via iDeal of Bancontact betalen en je hebt dus geen creditcard nodig

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Leer E-mailmarketing draait op SYS PlatformSYS Platform