5 meestgemaakte fouten in e-mailmarketing

Wil je e-mailmarketing succesvol inzetten voor je bedrijf zodat jouw mailinglijst klanten oplevert?

Inmiddels heb ik meer dan 200 bedrijven mogen helpen met e-mailmarketing en ik zie steeds dezelfde fouten die gemaakt worden.

Wil je voorkomen dat jij deze fouten ook maakt? Lees dan snel de 5 meestgemaakte fouten hieronder. 

Fout #1: te weinig mailen

Vaak zijn ondernemers bang dat ze mensen lastigvallen met hun e-mails. Ze vragen zich af of hun doelgroep wel zit te wachten op wat ze te vertellen hebben. Maar als ondernemer ben je een bedrijf gestart om mensen te kunnen helpen. Om een bepaald probleem op te lossen. 

Als jij een urgent probleem hebt, zou je dan informatie willen ontvangen van een expert die dat probleem kan oplossen? Ja, natuurlijk. 

Zolang jouw e-mails waardevol en relevant zijn voor de ontvanger, kun je beter te vaak mailen dan te weinig. 

Zorg ervoor dat je in ieder geval regelmatig mailt. Wil je laagdrempelig beginnen? Stuur dan één keer per maand een e-mail campagne. Ben je al een tijdje bezig? Verhoog de frequentie naar één keer per week en kijk wat het effect is. 

Weest niet bang dat mensen zich uitschrijven, want dat zijn sowieso niet de mensen die iets bij je gaan kopen. Je kunt beter een kleine mailinglijst hebben met mensen die jouw e-mails regelmatig openen dan een grote mailinglijst waarbij 10% je e-mails leest. 

Fout #2: geen e-mails sturen op basis van gedrag

Misschien stuur je momenteel één keer per maand een nieuwsbrief. Helemaal prima, maar algemene nieuwsbrieven werken tegenwoordig niet meer zo goed. 

Nu we overspoeld worden met honderden e-mails per dag, willen we e-mails ontvangen die relevant zijn. Waar we iets aan hebben. 

Wanneer je een algemene nieuwsbrief verstuurt naar je hele mailinglijst, dan zal de e-mail niet voor iedereen interessant zijn. 

Hoe kun je het dan wel op een slimme manier aanpakken? Door geautomatiseerde e-mails te versturen op basis van het gedrag van je abonnees. 

Stel dat een abonnee 3 keer jouw verkooppagina bezoekt, dan weet je dat hij/zij geïnteresseerd is in jouw product of dienst. 

Je zou vervolgens een geautomatiseerde e-mail kunnen versturen met meer informatie over jouw product of dienst, zodat de kans groter is dat de geïnteresseerde klant wordt. 

Of je zou de geïnteresseerde kunnen uitnodigen voor een vrijblijvend adviesgesprek zodat je via die route meer klanten krijgt. 

Fout #3: saaie onderwerpregel

Ontvang je wel eens e-mails met de titel “nieuwsbrief oktober”? Super saai, toch? 

De onderwerpregel is de titel van de e-mail. Die zie je als eerste in de inbox. De onderwerpregel bepaalt voor een groot gedeelte of de ontvanger de e-mail wel of niet opent. Het is daarom heel belangrijk om goed na te denken over een aantrekkelijke onderwerpregel. 

Hoe bedenk je een goede onderwerpregel?

  • gebruik nieuwsgierigheid 
  • stel een vraag
  • plaats de voornaam van de ontvanger in de e-mail
  • gebruik negativiteit 

Fout #4: teveel CTA's

Een CTA is de call to action van de e-mail: welke actie wil je laten uitvoeren door de ontvanger? 

Dat kan bijvoorbeeld zijn:

  • doorklikken naar de verkooppagina
  • aanmelden voor een webinar
  • een vrijblijvend gesprek aanvragen 

Wanneer je meerdere CTA’s in je e-mail plaatst, dan ontstaat er keuzestress bij de ontvanger. Het gevolg is dat de ontvanger helemaal geen actie onderneemt en dat is natuurlijk niet de bedoeling. 

Gebruik in je e-mail het liefst één call to action. 

Fout #5: geen PS

Heb je vroeger wel eens liefdesbrieven gestuurd? In een liefdesbrief staat meestal een PS, bijvoorbeeld “PS I love you”. 

De PS is één van de best gelezen onderdelen van een e-mail. Zonde als je er geen gebruik van maakt. 

Sommige ontvangers scrollen direct naar het einde van de e-mail en lezen alleen de PS. 

In de PS kun je een samenvatting van de e-mail plaatsen of je kunt een minder belangrijke actie laten uitvoeren. 

Maak jij al gebruik van de PS? 

Wil je meer verkopen via je mailinglijst?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil je meer klanten met een mailinglijst?

Cover-mailinglijst-segmenteren
Leer E-mailmarketing draait op SYS PlatformSYS Platform