6 tips: zo schrijf je een goede nieuwsbrief

Wil je regelmatig een nieuwsbrief sturen naar je mailinglijst? Maar vind je het lastig om te bedenken waar je nu weer over moet schrijven? Of weet je niet hoe je een goede nieuwsbrief schrijft waarbij je ontvangers daadwerkelijk actie gaan ondernemen? 

Ik deel 6 tips zodat je meer resultaat uit je nieuwsbrieven haalt. 

Eigenlijk heb ik een hekel aan het woord “nieuwsbrief”, ik noem het liever een mailing, campagne of e-mail.

Maar goed. Hoe schrijf je een goede nieuwsbrief? 

Tip 1: kies 1 onderwerp

Waar wil je het in je nieuwsbrief over gaan hebben? Wat is het onderwerp? Kies 1 onderwerp en schrijf daar je nieuwsbrief over. Wanneer je meerdere onderwerpen gaat behandelen, is er geen duidelijk doel en er ontstaat keuzestress bij de ontvangers. Ze weten niet welke actie ze precies moeten ondernemen. 

Wat is het doel van je nieuwsbrief? Wil je waarde delen, een persoonlijk verhaal vertellen, een nieuw product promoten, uitnodigen voor een webinar? Bedenk van tevoren wat je met je nieuwsbrief wilt bereiken.  

Tip 2: schrijf vanuit je klant en gebruik dezelfde woorden

Wat is het verlangen, probleem of uitdaging van jouw ideale klant? Waar worstelt jouw klant op dit moment mee? Hoe ziet zijn/haar dagelijkse leven eruit? Wat heeft hij/zij op dit moment nodig? 

E-book 5 manieren om je e-maillijst te segmenteren

Wil je relevante e-mails sturen? 

Start met het segmenteren van je mailinglijst! Vul je gegevens in en je ontvangt direct het e-book met 5 manieren om je mailinglijst te segmenteren. 

Dit zijn allemaal vragen die je jezelf kunt stellen om jezelf te kunnen verplaatsen in de schoenen van jouw klant. Op die manier ga je jouw klant beter begrijpen en dan kun je je tekst vanuit je klant gaan schrijven. Dit zorgt voor herkenbaarheid en een echte connectie met jouw klant. 

Als expert in jouw vakgebied komt het regelmatig voor dat je allerlei vaktermen gebruikt die voor jou heel vanzelfsprekend zijn. Je doelgroep weet dan vaak niet waar je het over hebt, omdat ze nog niet op hetzelfde niveau zijn. Daarom is het belangrijk om jouw kennis in Jip & Janneke taal uit te leggen zodat iedereen begrijpt wat je bedoelt. 

Gebruik letterlijk dezelfde woorden die jouw doelgroep gebruikt. Hoe kom je erachter welke woorden jouw ideale klant gebruikt? Door gesprekken te voeren met (potentiële) klanten en goede vragen te stellen. Schrijf letterlijk de uitspraken van jouw klanten op en gebruik dit in jouw teksten. Je kunt ook in Facebook groepen kijken welke vragen gesteld worden door jouw ideale klanten en welke woorden ze daarbij gebruiken. 

Tip 3: schrijf persoonlijk (zoals je naar een vriend zou schrijven)

Als je een brief naar een goede vriend schrijft, op welke manier zou je dan schrijven en welke woorden zou je gebruiken? Mensen hebben graag contact met mensen, niet met bedrijven. Schrijf daarom op een persoonlijke manier, want dan bouw je een persoonlijke relatie op met jouw doelgroep. Hoe persoonlijker je schrijft, hoe beter de boodschap overkomt. 

Tip 4: schrijf zoals je praat

Iedereen heeft een bepaalde manier van praten, je eigen “tone of voice”. Wanneer je schrijft zoals je praat, gaan mensen jouw stijl herkennen. Vind je het lastig om te schrijven zoals je praat? Schrijf een tekst en lees dit vervolgens hardop aan jezelf voor. Corrigeer de tekst in je nieuwsbrief met de woorden die je gebruikt als je praat. 

Tip 5: gebruik verhalen

Verhalen zijn de meest natuurlijke manier van communiceren. We zijn gewend om naar een verhaal te luisteren. Wanneer je een bekende tegenkomt, dan begin je bijvoorbeeld over het weer. “Goh, het regent wel veel vandaag, he?” “Ja, inderdaad. Toen ik op vakantie was in Gran Canaria, was het een stuk zonniger. We lagen toen iedere dag op het strand…”. 

Op die manier vertel je een verhaal. De informatie blijft een stuk beter hangen wanneer je een verhaal vertelt in plaats van wanneer je alleen maar feitelijke informatie deelt. Dit kun je ook in je nieuwsbrief doen. Vertel een persoonlijk verhaal en maak vervolgens een bruggetje naar de (zakelijke) boodschap. Op die manier wordt het een stuk leuker om een nieuwsbrief te lezen en komt het minder als reclame over. 

Tip 6: gebruik altijd een CTA

Een Call To Action (CTA) is de actie die je de ontvangers van de nieuwsbrief wilt laten uitvoeren. Wil je dat de ontvangers doorklikken naar een blog artikel, moeten ze een verkooppagina bekijken, wil je ze laten reageren op de e-mail of aanmelden voor een webinar? 

Wat is de belangrijkste CTA in je nieuwsbrief? Verwerk dit in de tekst van de nieuwsbrief door een link op te nemen. Plaats de link meerdere keren in je nieuwsbrief. Bijvoorbeeld halverwege en aan het einde.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *