Behavior Based E-mailmarketing

Hoe zou het zijn als je alleen maar e-mails stuurt naar de mensen op je mailinglijst die daadwerkelijk interesse hebben getoond in jouw producten of diensten? 

Dat kan met Behavior Based E-mailmarketing. In dit artikel vind je een voorbeeld van een strategie op basis van Behavior Based E-mailmarketing waar ik goede resultaten mee heb behaald. 

Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Stap 1: E-mail met kado

    De eerste stap is om een e-mail te versturen naar je mailinglijst met een kadootje. Dit kadootje zou iets moeten zijn wat jouw doelgroep graag zou willen hebben. In mijn geval heb ik een PDF gemaakt met goed presterende onderwerpregels zodat je e-mails beter worden geopend. 

    De e-mail die ik heb gestuurd, had als onderwerpregel Cadeautje voor jou, VOORNAAM.
    Door de voornaam in de onderwerpregel te zetten, maak je de e-mail gelijk een stuk persoonlijker.

    Dit is de tekst in de e-mail:

    Behavior based e-mailmarketing

    Om de PDF te ontvangen, moeten de abonnees alleen reageren met “ja”. Dat is een hele laagdrempelige manier om een actie te laten uitvoeren.  

    Stap 2: Automatische e-mail inclusief vervolg aanbod

    Zodra een abonnee heeft gereageerd, wordt er automatisch een e-mail gestuurd met de link naar het kadootje. 

    Om op grote schaal automatische e-mails te kunnen versturen, heb je een e-mailmarketing systeem nodig. Als je e-mails wilt versturen op basis van gedrag, dan zou dit e-mailmarketing systeem marketing automation functionaliteiten moeten hebben.

    ActiveCampaign is hét systeem die je hiervoor kunt inzetten. Dit systeem is heel makkelijk in gebruik en goed betaalbaar voor zzp’ers of het MKB. 

    In ActiveCampaign kun je een automatisering klaarzetten die automatisch wordt afgevuurd zodra iemand reageert op die specifieke e-mail.  

    Zo ziet de automatisering eruit:

    In deze e-mail plaats je niet alleen de link naar het kadootje, maar je zorgt er ook voor dat je abonnees een volgende stap kunnen zetten.

    Je kunt bijvoorbeeld een aanbod doen voor één van je producten of diensten dat goed aansluit op het kadootje. Er zijn altijd mensen die een volgende stap willen zetten dus het zou zonde zijn als je geen aanbod doet. En je weet al dat ze geïnteresseerd zijn in het onderwerp omdat ze het kadootje hebben aangevraagd. 

    Zo ziet de e-mail eruit met de link naar het kadootje en een vervolg aanbod:

    Behavior Based E-mailmarketing kadootje

    Stap 3: Opvolging naar geïnteresseerden

    De personen die in de e-mail uit stap 2 hebben geklikt op het vervolg aanbod, willen we nog meer e-mails sturen. Het is niet genoeg om slechts één e-mail te sturen met een aanbod. Mensen moeten overtuigd worden van wat jij te bieden hebt en daar zijn meerdere e-mails voor nodig.

    Vaak moeten we eerst iets een aantal keren voorbij zien komen voordat we actie ondernemen. Wees dan ook niet bang om meerdere e-mails te sturen, maar zie het als een herinnering die mensen nodig hebben. We worden dagelijks overspoeld met honderden e-mails, zorg ervoor dat je opvalt in de inbox.

    In de vervolg e-mails ga je bezwaren wegnemen van je doelgroep en je laat bewijs zien dat jouw product of dienst werkt door middel van reviews.

    Probeer ook altijd iets van urgentie te verwerken in je e-mail opvolging. Veel mensen hebben een deadline nodig, anders gebeurt er niets.

    In ActiveCampaign kun je zien welke mensen hebben geklikt op de link met het vervolg aanbod. Alleen de mensen die op deze link hebben geklikt, ontvangen de vervolg e-mails. Zo val je mensen niet lastig met e-mails waar ze geen interesse in hebben.

    In ActiveCampaign kun je splitsingen maken in automatiseringen, zodat alleen de mensen die op de link hebben geklikt in de e-mail opvolging komen.

    Zo ziet die automatisering eruit:

    Behavior Based E-mailmarketing Opvolging ActiveCampaign

    Maak jij al gebruik van deze slimme e-mailmarketing strategieën? 

    Laat het even weten in de reacties, ik ben heel benieuwd!

    Wil je meer verkopen via je mailinglijst?

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Wil je meer klanten met een mailinglijst?

    Cover-mailinglijst-segmenteren

    Meld je aan voor de gratis Funnel Masterclass

    • Hoe je van een onbekende een klant maakt met een sterke automatische e-mail reeks
    • Hoe je de beste klanten aantrekt zonder koude acquisitie, grote mailinglijst of hoge advertentiekosten
    • Hoe je een sales funnel bouwt die voor een constante stroom van klanten zorgt
    Leer E-mailmarketing draait op SYS PlatformSYS Platform