Hoe maak je een goede weggever?

Een weggever is een product die je gratis aanbiedt in ruil voor een e-mailadres. Via een weggever kun je je ideale klant aantrekken. 

Je moet van tevoren heel goed nadenken over de informatie die jouw ideale klant zou willen ontvangen. Welk probleem heeft jouw ideale klant?

Vervolgens kun je een weggever gaan maken waarin jij het probleem van je ideale klant beschrijft en direct een (gedeeltelijke) oplossing biedt. 

Maar hoe maak je een goede weggever? 

Een goede weggever moet:

  • specifiek zijn: kies één onderwerp waar je jouw weggever over gaat maken
  • een probleem van jouw ideale klant oplossen: welk probleem heeft hij/zij en wat is de eerste stap naar een oplossing?
  • veel waarde hebben: de informatie in de weggever moet waardevol zijn. Je moet er echt iets aan hebben. 
  • snel te consumeren zijn: maak geen e-book van 50 pagina’s, daar heeft niemand zin in en ook geen tijd voor! 
  • gericht zijn op een gewenst eindresultaat: wat is het resultaat die jouw ideale klant wilt bereiken? Houd daar rekening mee en verwerk dit in je weggever. 

Voorbeelden van weggevers 

Er zijn veel soorten weggevers die je kunt aanbieden, zoals:

  • een video serie
  • een besloten Facebook groep
  • live evenement of workshop
  • podcast
  • boek of e-book
  • challenge of winactie
  • e-mail serie

Een ander voorbeeld van een weggever is een gratis strategiesessie via Skype. Een quiz is ook een leuke weggever.

Ben je een trainer of coach? Dan zou je bijvoorbeeld drie video’s kunnen toesturen waarin je in video #1 uitlegt wie je bent, in video #2 wat je voor iemand kunt betekenen (en je behaalde resultaten) en in video #3 direct een stuk kennis weggeeft.

Het belangrijkste van je weggever is dat je zoveel mogelijk waarde weggeeft. Je weggever dient namelijk als een eerste kennismaking met jou en je bedrijf.

Daarnaast moet de weggever snel te consumeren zijn. Dit houdt in dat het niet nodig is om een e-book van 30 pagina’s te maken. Website bezoekers die jou nog niet kennen, willen snel weten of jij de oplossing biedt voor hun probleem. Ze hebben geen zin en tijd om 30 pagina’s door te lezen in deze fase. Wanneer je abonnee jou wat beter kent, dan kun je wel een langere weggever aanbieden.

Hoe maak je een weggever?

Wanneer je een e-book of whitepaper wilt maken, dan kun je eens kijken naar Canva. Met deze tool kun je heel makkelijk een e-book ontwerpen.

Je hebt een weggever gemaakt, maar hoe kun je die nu aanbieden op je website? 

De weggever aanbieden op je website 

  1. Op je website kun je een formulier plaatsen waarbij iemand zijn naam en e-mailadres kan achterlaten.
    Dit is een voorbeeld van hoe zo’n formulier eruit ziet:
    Weggever Voorbeeld
  2. Die persoon wordt vervolgens aan je e-mailmarketing systeem toegevoegd zoals ActiveCampaign of Mailchimp.
  3. Vervolgens wordt automatisch een e-mail verstuurd met de link naar de weggever. Je kunt de weggever via deze link bekijken of downloaden. Een bekend voorbeeld van een weggever is een e-book.
  4. In je e-mailmarketing systeem kun je automatisch nog een aantal e-mails laten sturen met extra waarde. Of je kunt jezelf voorstellen in een e-mail. Dit wordt ook wel marketing automation of een funnel genoemd. Er zijn zeer veel mogelijkheden voor funnels waarmee je jouw abonnee een bepaalde route kan laten bewandelen en bepaalde e-mails (geautomatiseerd) kunt sturen. Het uiteindelijke doel van een funnel is meestal om je betaalde product of dienst te verkopen.

Wil je je weggever aanbieden via ActiveCampaign?

Heb je een weggever gemaakt en wil je die nu versturen via ActiveCampaign? Download dan het e-book waarin je stap-voor-stap leert hoe je dit doet. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *