Social media vs. e-mailmarketing: wat is beter?

Wat is beter: social media marketing of e-mailmarketing? Of kun je het beter combineren? Bekijk de video.

Optinmonster heeft een onderzoek uitgevoerd voor de periode 2016 – 2019. In dat onderzoek zijn een aantal interessante statistieken naar voren gekomen. 

In het onderzoek worden e-mail, Facebook en Twitter met elkaar vergeleken. In onderstaande afbeelding zie je een deel van de resultaten.

Social media vs e-mailmarketing statistieken

Uit de resultaten kun je zien dat de meeste mensen e-mail gebruiken. Er zijn 2.6 miljard mensen die e-mail gebruiken, 1.7 miljard Facebook gebruikers en 313 miljoen Twitter gebruikers. 

58% van de gebruikers bekijkt als eerst hun mailbox en daarna bekijken ze pas Facebook en Twitter. 

91% van de gebruikers gebruikt dagelijks e-mail, 57% gebruikt dagelijks Facebook en 14% gebruikt dagelijks Twitter. 

77% van de gebruikers kijkt in hun mailbox voor promotionele berichten zoals aanbiedingen. Slechts 4% kijkt op Facebook voor aanbiedingen en 1% op Twitter.

E-mail is het meest gebruikte kanaal om persoonlijke berichten te sturen (45%), daarna Facebook (12%) en 0% Twitter. 

44% van de gebruikers kijkt in hun mailbox om aanbiedingen te vinden van bedrijven die ze kennen en 4% kijkt op Facebook. 

Uit deze statistieken kun je concluderen dat e-mail dus veel vaker wordt gebruikt dan Facebook en Twitter. De meeste mensen kijken in hun mailbox om een aankoop te doen.  

Betrokkenheid en bereik

Daarnaast zijn er nog een aantal statistieken over betrokkenheid en bereik. Ook hierbij zijn e-mail, Facebook en Twitter met elkaar vergeleken. 

In de linker kolom staan de resultaten van e-mail, daarnaast Facebook en dan Twitter. 

Social media vs e-mailmarketing statistieken

Wanneer we kijken naar inbox placement vergeleken met organisch bereik, dan zien we dat 79% van de e-mails de inbox bereikt. Op Facebook is het organisch bereik van een bericht gemiddeld 1-6%. Dit betekent dat wanneer je een Facebook bericht plaatst op je Facebook pagina, slechts 1-6% van je volgers het bericht ziet op hun tijdlijn. Bij Twitter is het organisch bereik tussen 1-30%. 

Ten slotte zijn de open rate & click through rate vergeleken met de betrokkenheid. Bij e-mail campagnes is de gemiddelde open rate 18%. Dit betekent dat 18% van de ontvangers de e-mail opent. De click through rate (het doorklik percentage vanuit e-mail) is gemiddeld 3.7%. Wanneer we kijken naar Facebook, dan zien we dat de gemiddelde betrokkenheid slechts 0.07% is. Dit betekent dat 0.07% van je volgers op een bericht reageert of liket. Bij Twitter is dit 0.03%. 

Uit deze statistieken kunnen we concluderen dat het bereik en de betrokkenheid van e-mails een stuk hoger ligt dan social media berichten. Je kunt dus beter moeite steken in een goede e-mail campagne dan in een social media bericht. 

Algoritmes vs. onafhankelijk

Het grote nadeel van social media marketing is dat je afhankelijk bent van algoritmes. Wanneer Facebook zijn algoritme weer verandert, kan het zijn dat jouw bericht nog minder vaak wordt getoond aan jouw volgers. 

Bij e-mailmarketing ben je onafhankelijk van algoritmes en platformen. Of jouw e-mail de inbox bereikt, wordt niet bepaald door een algoritme. Je hebt natuurlijk wel te maken met de spam filters waardoor jouw e-mail in de Spam map kan belanden. 

Terugkerende kosten vs. eenmalige kosten

Wanneer je gaat adverteren op Facebook, dan moet je daar steeds voor betalen. Je hebt dus terugkerende kosten en je weet van tevoren niet wat een advertentie gaat opleveren.

Maar wanneer je een mailinglijst opbouwt, dan betaal je slechts één keer om het contact op je mailinglijst te krijgen. Dat is dus een investering waarbij je een grote kans hebt dat je de kosten terugverdient. Je kunt namelijk steeds opnieuw contact opnemen met de mensen op je mailinglijst waardoor je top of mind blijft zonder daar extra voor te betalen.

Geen bezit vs. wel bezit

Een ander nadeel van social media marketing is dat jouw social media account niet in jouw bezit is. Je account is in het bezit van het platform. Zo kan het zijn dat jouw Facebook pagina opeens wordt geblokkeerd door Facebook waardoor je alle volgers kwijt bent. 

Bij e-mailmarketing bouw je een mailinglijst op dat wel van jou is. Je bezit alle e-mailadressen van potentiële klanten (tenzij iemand uitschrijft). Hoe groter je mailinglijst, hoe meer jouw mailinglijst waard is. Je bouwt aan een asset voor je bedrijf. 

Nieuwe content vs. eenmalige content

Op social media moet je continu nieuwe content plaatsen om in beeld te blijven bij jouw doelgroep. Dat kan veel tijd kosten. 

Wanneer je e-mailmarketing inzet, dan kun je alle content één keer neerzetten. De content wordt dan automatisch naar jouw abonnees verstuurd zodat je automatisch top of mind blijft. Je kunt een klantreis uitstippelen zodat je ervoor zorgt dat je de juiste boodschap naar de juiste persoon op het juiste moment verstuurt. Zo zorg je ervoor dat je boodschap altijd relevant is. Je kunt marketing automation of een sales funnel inzetten om dit voor elkaar te krijgen. 

Wat is de ideale oplossing?

De beste strategie is om social media marketing en e-mailmarketing met elkaar te combineren. 

Vanuit social media kun je verkeer naar je website sturen zodat je zoveel mogelijk relevante websitebezoekers krijgt. Je kunt ze naar een opt-in pagina op je website sturen waar ze een gratis weggever kunnen aanvragen in ruil voor een e-mailadres. Op die manier kun je vanuit je website een mailinglijst gaan opbouwen. Via je mailinglijst kun je een relatie gaan opbouwen en uiteindelijk je producten of diensten verkopen.

E-mail is nog steeds het beste kanaal voor sales, je moet alleen wel weten hoe je e-mailmarketing het beste kunt inzetten. Ik geloof niet meer in standaard nieuwsbrieven, die zijn een beetje achterhaald. Tegenwoordig heb je een sales funnel nodig zodat je een klantreis kunt uitstippelen en zodat je alleen relevante e-mails stuurt die echt interessant zijn voor jouw ontvangers. 

Wanneer je social media marketing en e-mailmarketing combineert, ben je op meerdere kanalen zichtbaar en dat zorgt ervoor dat je top of mind blijft bij jouw doelgroep. 

Wil je meer verkopen via je mailinglijst?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *