Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing kun je inzetten om te communiceren met je doelgroep. Je kunt e-mails versturen naar meerdere ontvangers tegelijkertijd. Ontvangers zijn e-mailadressen van mensen die staan ingeschreven op jouw mailinglijst en ze hebben toestemming gegeven om e-mails van jou te ontvangen. 

Met e-mailmarketing kun je een mailinglijst opbouwen met e-mailadressen van potentiële klanten (leads) en klanten. 

Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Wat zijn de voordelen van e-mailmarketing?

    Persoonlijk

    E-mail is een heel persoonlijk (marketing)kanaal. Kijk maar eens naar je eigen mailbox. De e-mails die je ontvangt zijn speciaal aan jou gericht en dus persoonlijk. Het zijn bijvoorbeeld e-mails van collega’s of vrienden. E-mailmarketing kan daarom perfect worden ingezet om een relatie op te bouwen met je doelgroep. 

    E-mail wordt het meest vertrouwd als het gaat om privacy (Bron: Nationaal E-mail Onderzoek 2019).

    Zeer winstgevend kanaal

    E-mailmarketing is nog steeds één van de meest winstgevende kanalen. Zo levert één abonnee gemiddeld € 37 op (bron). 

    Stel je betaalt voor één abonnee € 1, dan heb je dus een Return on Investment (ROI) van 37!

    Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2019 van Spotler blijkt dat 59% van de Nederlanders vaker dan één keer iets gekocht heeft naar aanleiding van een e-mail (bron).

    Goed kanaal voor reclame

    Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2019 van Spotler blijkt dat de meeste Nederlanders het liefst via e-mail reclame ontvangen van bedrijven. 

    Mailinglijst is jouw bezit

    Jouw mailinglijst is jouw bezit. Bij social media platformen zoals Facebook en Instagram zijn jouw volgers in handen van het platform. Als jouw account wordt geblokkeerd, dan ben je al je volgers kwijt. Met een mailinglijst kan niemand de e-mailadressen op jouw lijst afpakken. Je kunt de lijst altijd exporteren vanuit jouw e-mailmarketing systeem. Met e-mailmarketing ben je dus niet afhankelijk van een platform.

    E-mail wordt dagelijks gebruikt

    E-mail wordt nog steeds heel veel gebruikt, bijna iedereen checkt dagelijks zijn/haar mailbox. Je kunt jouw doelgroep heel makkelijk bereiken en je hebt niet te maken met allerlei algoritmes zoals op social media. Er is dus een grotere kans dat iemand jouw e-mail leest dan dat jouw social media bericht wordt gezien. Laat als ondernemer daarom e-mailmarketing zeker niet links liggen als marketingkanaal. 

    De meeste Nederlanders checken 1 tot 3 keer per dag hun mailbox (Bron: Nationaal E-mail Onderzoek 2019).

    Laagdrempelig contact onderhouden

    Een ander voordeel is dat e-mail het perfecte kanaal is om contact te onderhouden met leads en klanten. Het is een heel laagdrempelige manier van communiceren. Het enige wat je nodig hebt is een e-mailadres en de ontvanger kan zelf bepalen wanneer hij jouw e-mail leest. Je hoeft slechts eenmalig een e-mail campagne te maken die je naar iedereen op je lijst kunt versturen.

    Relatief goedkoop

    E-mailmarketing is relatief goedkoop. Je betaalt eenmalig om een e-mailadres op jouw lijst te krijgen. Vervolgens kun je deze contacten keer op keer benaderen, zonder daar opnieuw voor te betalen. Wanneer je zou adverteren, moet je steeds opnieuw betalen om jouw doelgroep te bereiken. 

    Meetbaar

    E-mailmarketing is heel meetbaar. Je kunt exact zien wie jouw e-mail heeft geopend en op welke links die persoon heeft geklikt in de e-mail. Op die manier weet je precies waar de ontvanger interesse in heeft. Daar kun je slim op inspelen door andere relevante e-mails te versturen over hetzelfde onderwerp.

    Ook kun je conversies doormeten waardoor je kunt achterhalen of de e-mails daadwerkelijk hebben geleid tot meer verkopen.

    Op basis van de verzamelde statistieken kun je je e-mailmarketing activiteiten optimaliseren zodat jouw e-mails nog meer resultaat opleveren. 

    Personaliseren

    Een ander voordeel is dat je e-mailmarketing kunt personaliseren. Op basis van de verzamelde data weet je van iedere abonnee waar diegene interesse in heeft en welke acties die persoon heeft uitgevoerd.

    Zo weet je precies wat je abonnees hebben aangevraagd, welke producten of diensten ze hebben gekocht en welke website pagina’s ze hebben bezocht.

    Op basis van deze informatie kun je je e-mails personaliseren zodat de boodschap relevanter wordt voor de ontvanger. En daarmee wordt de kans groter dat een abonnee klant wordt. 

    Wat zijn de nadelen van e-mailmarketing?

    E-mails kunnen in de SPAM map belanden

    Wanneer jouw e-mail in de spam map terechtkomt, wordt jouw boodschap niet getoond aan de ontvanger. Er zijn heel veel factoren die bepalen of jouw e-mails in de SPAM map belanden.

    Een paar factoren die hierbij een rol spelen:

    • je stuurt e-mails die niet relevant zijn voor de ontvanger
    • de ontvanger markeert jouw e-mails als SPAM (doordat je bijvoorbeeld geen toestemming hebt gekregen om te mogen mailen) 
    • je verstuurt e-mails met veel grote afbeeldingen waardoor jouw e-mail te “zwaar” wordt 
    • je gebruikt geen zakelijk afzender e-mailadres 
    • je stuurt onregelmatig e-mails waardoor de ontvangers niet meer weten dat ze op je mailinglijst staan
    • je hebt geen fysiek adres in de e-mail vermeldt
    • de onderwerpregel is misleidend 
    • je hebt geen uitschrijflink opgenomen in de e-mail

    Je hebt te maken met regelgeving

    Je mag niet zomaar mensen gaan mailen, maar je hebt expliciete toestemming nodig om e-mails te mogen sturen. Ook gelden er een aantal regels over verplichte onderdelen in een e-mail. Zo moet je een uitschrijflink opnemen en een fysiek afzender adres. Ook is het niet toegestaan om met een no-reply e-mailadres te mailen. 

    Opvallen in de inbox kan een uitdaging zijn

    Tegenwoordig worden er zoveel e-mails gestuurd dat het een uitdaging kan zijn om op te vallen in de inbox. Belangrijk hierbij is om een aantrekkelijke onderwerpregel en duidelijke afzender naam  te gebruiken zodat de kans een stuk groter is dat jouw e-mail wordt geopend. 

    Wat is e-mailmarketing niet?

    E-mailmarketing betekent niet dat je SPAM verstuurt. Vaak wordt gedacht dat e-mailmarketing heel spammerig en verkoperig is, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.

    De kracht van e-mailmarketing is juist dat je eerst een relatie kunt opbouwen door te laten zien wie jij bent, jouw verhaal te delen en waardevolle informatie te sturen. Hierbij kun je de 80/20 regel hanteren: richt je voor 80% op het geven van waarde en voor 20% op sales. Zo voorkom je dat de ontvangers zich direct weer uitschrijven. 

    Een andere valkuil van e-mailmarketing is het inkopen van bestaande mailinglijsten. Dit is geen goed idee, omdat je niet weet wat de kwaliteit van die lijst is. Je hebt ook geen idee of de mensen op die lijst toestemming hebben gegeven om e-mails te ontvangen en ze kennen jou nog niet. Wanneer je deze personen gaat mailen, is de kans groot dat jouw e-mails gemarkeerd worden als SPAM. Dit is heel schadelijk voor jouw e-mail reputatie. Ook is de kans groot dat de ontvangers niet binnen jouw doelgroep vallen en je er dus weinig mee kunt.

    Hoe kun je e-mailmarketing inzetten?

    Er zijn verschillende manieren waarop je e-mailmarketing effectief kunt inzetten. 

    Nieuwsbrieven

    De “oude” vorm van e-mailmarketing zijn de welbekende nieuwsbrieven. Met een nieuwsbrief stuur je een e-mail naar (een gedeelte van) je lijst waarbij iedereen op hetzelfde moment de e-mail ontvangt met dezelfde boodschap. 

    Geautomatiseerde e-mails

    Deze e-mails worden automatisch verstuurd op basis van een bepaalde gebeurtenis. Stel dat iemand jouw weggever aanvraagt zoals een gratis e-book, dan wordt op dat moment een e-mail verstuurd.

    Bij deze e-mails kun je rekening houden met het gedrag en de interesses van de ontvangers. Het moment wanneer deze e-mails worden verstuurd is dus voor iedereen anders en afhankelijk van de acties die worden uitgevoerd door een abonnee. Daardoor worden de e-mails een stuk relevanter en beter geopend. Deze e-mails leveren meestal meer conversie op dan de standaard nieuwsbrieven. 

    Deze geautomatiseerde e-mails hoef je maar één keer in te richten. Dat bespaart je een hoop tijd. 

    Support e-mails voor klanten

    E-mail kan perfect worden ingezet om ondersteuning te bieden voor klanten. Wanneer een klant een bepaald product heeft gekocht, dan kun je bijvoorbeeld een handleiding toesturen over hoe je het product het beste kunt gebruiken of informatie over de levertijd bij een fysiek product.

    Ook kun je enquêtes inzetten om de klantenservice te verbeteren en je kunt reviews verzamelen. Uiteraard kun je ook upsells aanbieden aan klanten waardoor je de klantwaarde kunt verhogen. 

    Product lanceringen

    Wanneer je een nieuw product op de markt wilt brengen, dan kun je e-mailmarketing gebruiken om jouw product te lanceren. Dit betekent dat je bijvoorbeeld gedurende één week meerdere e-mails stuurt over dat specifieke product en direct klanten binnenhaalt.

    Transactionele e-mails

    Dit zijn e-mails met een aankoopbevestiging of een factuur wanneer een klant een bestelling heeft geplaatst. 

    Wat heb je nodig voor e-mailmarketing?

    E-mail Service Provider (ESP)

    Een E-mail Service Provider is e-mailmarketing software die ervoor zorgt dat je e-mails kunt versturen via een server. Het neemt een stukje techniek voor je uit handen en de ESP zorgt ervoor dat jouw e-mails worden afgeleverd in de inbox van de ontvanger. 

    Ook zorgt de ESP ervoor dat jouw e-mails goed leesbaar zijn op verschillende apparaten en in verschillende browsers. 

    Een ESP houdt de statistieken van je e-mails bij. Zo zie je precies hoeveel ontvangers je e-mail hebben geopend, hoeveel ontvangers hebben doorgeklikt vanuit de e-mail en hoeveel uitschrijvingen er waren.

    Met een ESP wordt de kans een stuk kleiner dat jouw e-mails in de SPAM map belanden, omdat er rekening wordt gehouden met de filters van inbox providers zoals Gmail en Hotmail. 

    Voorbeelden van E-mail Service Providers zijn Mailchimp en ActiveCampaign.

    Zakelijk afzender e-mailadres

    Voor het versturen van e-mail campagnes heb je een zakelijk afzender e-mailadres nodig, zoals naam@bedrijfsnaam.nl (dus geen Hotmail of Gmail e-mailadres). 

    Het is daarbij aan te raden om geen info@ e-mailadres te gebruiken, omdat de kans dan groter is dat de e-mails in de SPAM belanden.

    E-mailadressen verzamelen

    Je hebt een manier nodig om e-mailadressen te verzamelen. In plaats van een standaard nieuwsbrief formulier op je website te plaatsen, werkt het beter om een gratis weggever te gebruiken. Niemand zit namelijk te wachten op het ontvangen van een nieuwsbrief.

    Een weggever is een gratis product die iemand kan ontvangen in ruil voor zijn/haar e-mailadres. Voorbeelden hiervan zijn een e-book, checklist, video of whitepaper.  

    Wil je aan de slag met e-mailmarketing?

    Mijn advies is om gebruik te maken van het e-mailmarketing systeem ActiveCampaign. Dit is een zeer gebruiksvriendelijk systeem waarmee je zowel nieuwsbrieven als geautomatiseerde e-mails kunt versturen. 

    Als Nederlandse partner van ActiveCampaign kan ik je leuke gratis extra’s aanbieden: 

    • Nederlandse ondersteuning per e-mail van mijn team met ActiveCampaign experts zodat je nooit vastloopt
    • toegang tot de cursus Snelle Start met ActiveCampaign zodat je jouw account direct goed kunt inrichten 
    • Toegang tot de Nederlandse kennisbank met duidelijke stappenplannen, om er voor te zorgen dat je niet vastloopt met ActiveCampaign
    • We hebben een aantal kant en klare e-mails geschreven en ter beschikking gesteld, waarvan we weten dat deze goed aanslaan bij lezers. 
    • Je krijgt toegang tot een besloten Facebook groep, waar je ook ervaringen van andere kunt lezen en waar je vragen kunt stellen
    • We kunnen met je meekijken in je ActiveCampaign account
    • Je kunt via iDeal of Bancontact betalen en hebt dus geen creditcard nodig

    Wil je meer verkopen via je mailinglijst?

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Wil je meer klanten met een mailinglijst?

    Cover-mailinglijst-segmenteren
    Leer E-mailmarketing draait op SYS PlatformSYS Platform