fbpx

E-mailmarketing termen uitgelegd

Ben je bezig met e-mailmarketing en vraag je je af wat al die e-mailmarketing termen in hemelsnaam betekenen? 

Hierbij een overzicht van de belangrijkste e-mailmarketing termen met bijbehorende uitleg. 

Autoresponder: met een autoresponder kun je een e-mail automatisch laten beantwoorden met een van tevoren opgestelde tekst.

E-mail Service Provider: een e-mail service provider zorgt ervoor dat e-mails zoals nieuwsbrieven netjes worden verstuurd en goed leesbaar zijn in elke browser. Het is de technische schakel tussen de verzender en ontvanger. Een ESP zorgt ervoor dat de kans kleiner wordt dat de e-mail in de SPAM map terechtkomt. Verder zorgt een ESP voor rapportages zodat je statistieken kunt bekijken van verzonden e-mails.
Voorbeelden van ESP’s zijn ActiveCampaign en MailChimp.

E-mail client: een programma of web interface om e-mails te kunnen ontvangen, versturen, reageren en doorsturen. En om de content van de e-mail te kunnen openen. 
Voorbeelden van e-mail clients zijn Microsoft Outlook, Gmail en Apple Mail.

Call-to-action (CTA): een oproep in een e-mail om tot actie over te gaan. Dit is meestal een hyperlink naar een bepaalde pagina of er wordt gevraagd om te reageren op de e-mail. 

Engagement: opens, klikken en andere positieve indicaties dat een abonnee de e-mails waardevol vindt. 

Relevantie: hoe waardevol een abonnee je e-mails vindt. Dit wordt grotendeels bepaald door hoeveel e-mails je verstuurt, wanneer ze worden ontvangen, de content van de e-mail en hoe de e-mail eruit ziet in de e-mail client. 

Sender reputation: een reflectie van de betrouwbaarheid van een e-mail verzender. De betrouwbaarheid wordt beïnvloedt door spam klachten en andere factoren die inbox providers gebruiken om te bepalen of een e-mail in de inbox of spam map belandt.

E-mail conversie: wanneer een abonnee een actie uitvoert door de call-to-action in de e-mail.

Subscriber lifetime value: de totale winst die gegenereerd is door een abonnee terwijl hij/zij op de lijst staat ingeschreven.

Inactieve subscriber: een abonnee die een lange tijd geen e-mail heeft geopend of niet op een link in een e-mail heeft geklikt. Het tegenovergestelde van een inactieve abonnee is een actieve of betrokken abonnee. 

Deliverability: alle problemen die te maken hebben met het afleveren van commerciële e-mails in de inbox van de ontvanger.  

Onderwerpregel: een stuk tekst die in de inbox van de ontvanger wordt getoond als “titel” van de e-mail. De onderwerpregel bepaalt voor een groot deel of een e-mail wordt geopend. 

Preheader text: naast de onderwerpregel wordt een klein stukje tekst getoond als inhoud van de e-mail. De preheader text speelt ook een rol of een e-mail wel/niet wordt geopend.  

Dynamische content: met dynamische content kun je een stuk tekst in een e-mail wel of niet tonen op basis van een bepaalde voorwaarde. Zo wordt de inhoud van de e-mail afgestemd op de eigenschappen van de ontvanger. Hierdoor kun je een e-mail een stuk relevanter maken voor de ontvanger en dat zal meer resultaat opleveren. 

Re-engagement campagne: met een re-engagement campagne kun je inactieve subscribers weer activeren. Dit doe je door een reeks e-mails te sturen en te laten zien wat voor waarde je biedt en waarom ze op je lijst moeten blijven staan. 

Bounce ratio: wanneer een e-mail niet kan worden afgeleverd, dan noemen we dat een bounce. Er zijn verschillende soorten bounces, zoals een hard bounce en soft bounce. Zodra er een bounce plaatsvindt, verstuurt de e-mailserver van de ontvanger een berichtje naar de afzender met een omschrijving van het probleem.
Een hard bounce ontstaat wanneer een e-mail definitief niet kan worden afgeleverd. Dat kan doordat het e-mailadres foutief is of niet meer in gebruik is.
Een soft bounce ontstaat wanneer een e-mail tijdelijk niet kan worden afgeleverd. Er kan een probleem zijn met de ontvangende mailserver of de inbox van de ontvanger kan vol zijn. 
Zorg ervoor dat de bounce ratio zo laag mogelijk blijft. Stuur geen e-mails naar mensen die daar geen expliciete toestemming voor hebben gegeven. Maak geen gebruik van gekochte e-mailadressen. 

Uitschrijf ratio: de hoeveelheid uitschrijvingen op de mailinglijst via een verzonden e-mail. De uitschrijf ratio wil je zo laag mogelijk houden, het liefst onder 1%. Zorg ervoor dat je waardevolle e-mails stuurt en de juiste e-mail frequentie kiest. Maak de e-mails relevant voor de ontvangers om de uitschrijf ratio te beperken. 

Open ratio: de open ratio geeft aan of een e-mail geopend is door de ontvanger. De open ratio wil je zo hoog mogelijk maken, zodat zoveel mogelijk ontvangers de e-mail openen. 

De open ratio wordt als volgt berekend:
aantal geopende e-mails / (aantal verstuurde e-mails – bounces) x 100

Een goede open ratio is minstens 30%. 

Click-through ratio: de click-through ratio geeft aan hoeveel mensen in de e-mail hebben geklikt ten opzichte van het totaal aantal mensen aan wie de e-mail is verstuurd en in de inbox terecht is gekomen. 

De click-through ratio wordt berekend met de volgende formule:
aantal kliks in de e-mail / (aantal verstuurde e-mails – bounces) * 100

Click-to-open ratio: de click-to-open ratio kijkt naar het aantal kliks in de e-mail ten opzichte van het totaal aantal mensen die de e-mail hebben geopend. 

Dit wordt berekend met de volgende formule:
aantal kliks in de e-mail / aantal geopende e-mails * 100

Single opt-in: bij een (single) opt-in geeft de eigenaar van een e-mailadres expliciete toestemming om e-mails te ontvangen van een bepaalde mailinglijst. Single opt-in is niet waterdicht, omdat het makkelijk is om een e-mailadres van iemand anders in te vullen. Om dit te voorkomen, wordt vaak gebruik gemaakt van dubbele opt-in. 

Dubbele opt-in: de dubbele opt-in is een manier om mensen te laten inschrijven op je mailinglijst. Bij de dubbele opt-in verstuur je een bevestigingsmail, zodat de abonnee de aanmelding eerst moet bevestigen door op een link te klikken. Na bevestiging komt de abonnee op je mailinglijst. Met dubbele opt-in zorg je ervoor dat de kwaliteit van je mailinglijst hoog blijft, doordat je zeker weet dat het e-mailadres bestaat. Doordat de abonnee de aanmelding eerst moet bevestigen, weet je zeker dat de abonnee zelf heeft ingeschreven. De abonnee geeft expliciete toestemming en deze toestemming wordt dubbel bevestigd.

Opt-out: opt-out betekent dat ontvangers automatisch worden ingeschreven op een mailinglijst. Deze personen hebben daarna de mogelijkheid om zich uit te schrijven. Dit wordt vaak gebruikt door bedrijven om klanten te kunnen mailen. 

Spam: spam is een verzamelnaam voor ongewenste berichten, meestal via e-mail. E-mail wordt vaak misbruikt om gratis grote hoeveelheden reclame e-mails te versturen. Dankzij spamfilters wordt de overlast van spam flink verminderd. 

Spamfilter: een spamfilter is een programma dat e-mailberichten analyseert om te kijken of een e-mail als spam gemarkeerd moet worden. Spamfilters worden ingezet om de overlast van ongewenste e-mails te verminderen. Een spamfilter kijkt naar verschillende onderdelen van de e-mail om te bepalen of het spam is. 

Onderdelen waar een spamfilter naar kijkt, zijn o.a.:

  • de inhoud van de e-mail
  • gevaarlijke bijlagen
  • het IP-adres van de afzender
  • grote hoeveelheden identieke e-mails
  • het afzender e-mailadres

Blacklist: een blacklist is een lijst met IP-adressen waarvan spam wordt verzonden. De e-mails die via deze e-mailadressen worden verstuurd, worden altijd als spam gemarkeerd. De partijen die blacklists opstellen, zijn vaak onafhankelijke partijen die het e-mailverkeer in de gaten houden. Het kan zijn dat je geen e-mails meer kunt versturen als je op een blacklist staat. Veel spamfilters maken gebruik van een blacklist om te kijken of de e-mail is verstuurd vanuit een IP-adres dat op een blacklist staat. Via verschillende tools kun je kijken of je op een blacklist staat, bijvoorbeeld via MXToolbox.

Segmentatie: met segmentatie zorg je ervoor dat je de mailinglijst opsplitst in kleinere groepen. Dit heeft als doel om relevantere e-mails te versturen. Zo kun je je mailinglijst segmenteren op basis van geslacht, interesses, leeftijden, beroep, gedrag, etc. Niet alle mensen op de mailinglijst hebben dezelfde behoefte. Voor segmentatie kun je impliciet en expliciet gegevens verzamelen. Impliciet door het gedrag van abonnees te monitoren en expliciet door extra gegevens op te vragen bij de abonnees.

Personalisatie: met personalisatie kun je e-mailmarketing een stuk persoonlijker maken. Dit doe je door bijvoorbeeld de voornaam van de ontvanger of andere gegevens van de ontvanger in de e-mail of onderwerpregel te verwerken. Daarnaast kun je rekening houden met voorkeuren van een abonnee en met het gedrag (hoe betrokken is een abonnee op de mailinglijst?). Met Machine Learning technologie wordt het steeds makkelijker om e-mails te personaliseren. 

Marketing automation: met marketing automation kun je je leads opwarmen met waardevolle content om ervoor te zorgen dat de leads uiteindelijk klant worden. Met marketing automation kun je ervoor zorgen dat je de juiste boodschap op het juiste moment naar de juiste persoon stuurt. Daardoor worden jouw marketing activiteiten een stuk relevanter voor de doelgroep. Marketing automation wordt vaak via e-mailmarketing toegepast door op basis van acties en gedrag geautomatiseerd een e-mail te sturen. Je kunt segmentatie en personalisatie realiseren via marketing automation. Doordat je veel kunt automatiseren, wordt de marketing schaalbaar. 

Onboarding campagne: dit is een campagne die je gebruikt voor nieuwe abonnees op je mailinglijst. Met een onboarding campagne kun je nieuwe abonnees via e-mails uitleggen wie je bent, wat je doet en wat ze de komende tijd kunnen verwachten.   

Progressive profiling:
dit is een manier om extra gegevens te verzamelen van abonnees, zoals demografische data en interesses. Dit doe je door vragenlijsten en surveys naar huidige abonnees te sturen of door het uitvoeren van een quiz of interview. Doordat je met progressive profiling bestaande abonnees benadert, is de kans groter dat je extra gegevens kunt verzamelen doordat deze abonnees al bekend zijn met jou of je bedrijf.

Zijn er nog bepaalde termen waarvan je de betekenis zou willen weten?

Laat het even weten in de reacties hieronder.

Probeer MailTribe nu 14 dagen gratis

Start direct met het bouwen van een mailinglijst en het automatiseren van je e-mailmarketing.
Meer leads, meer klanten & meer omzet. 
Je zit nergens aan vast.

1 reactie op “E-mailmarketing termen uitgelegd”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis Online Masterclass: Meer Klanten met E-mailmarketing

Ontdek de geheimen van een money-making mailinglijst die consistent klanten oplevert, zonder te spammen

Probeer MailTribe nu 14 dagen gratis

MailTribe draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders