Wat doe je met inactieve contacten op je mailinglijst?

Worden jouw e-mails slecht geopend? Dan is de kans groot dat er veel inactieve contacten op je mailinglijst staan.

Wat kun je doen met inactieve contacten? Bekijk de video.

De deliverability van je e-mails wordt onder andere bepaald door de kwaliteit van je contacten op je mailinglijst. Des te meer mensen je e-mails openen en lezen, des te beter. Wanneer je e-mails goed gelezen worden, dan gaat de deliverability omhoog en is de kans kleiner dat je e-mails in de Spam map belanden. 

Om een goede kwaliteit van je mailinglijst te behouden is het belangrijk dat je je lijst opschoont. Contacten die bijvoorbeeld al een half jaar geen e-mails meer van je hebben geopend, zijn waarschijnlijk niet meer geïnteresseerd in jouw diensten en/of producten. Of ze zijn op zoek naar andere informatie.

Er zijn twee manieren hoe je om kunt gaan met inactieve contacten:

  1. direct verwijderen van je mailinglijst. Maar dit is zonde, want misschien zijn deze contacten wel geïnteresseerd in je diensten maar zijn ze op zoek naar andere informatie. 
  2. een re-engagement campagne gebruiken om je contacten weer actief te maken. 

De re-engagement campagne

Via een re-engagement campagne stuur je een aantal e-mails waarmee je inactieve contacten weer actief probeert te krijgen. 

De eerste stap is om je inactieve contacten te identificeren. Welke contacten hebben al 6 maanden geen e-mails meer geopend? 

In ActiveCampaign kun je daar een automatisering voor gebruiken om geautomatiseerd de inactieve contacten te identificeren. 

Op die manier kun je aan inactieve contacten een tag meegeven. Een tag is een label die je aan een contact “hangt”. Je kunt het zien als een soort stempel die je op het contact plakt.

Wanneer je de inactieve contacten hebt getagd, kun je deze contacten proberen te reactiveren door verschillende e-mails te sturen. Je kunt ze toevoegen aan een re-engagement campagne. In ActiveCampaign kan dit geautomatiseerd worden door een automatisering te gebruiken. 

Wat voor e-mails kun je sturen in een re-engagement campagne? 
Bijvoorbeeld een e-mail  met de vraag naar welke informatie die persoon op zoek is. Of waarom die persoon geen e-mails meer van je opent. Verder kun je een uniek, waardevol kado geven. Als het contact dan nog steeds niet actief is geworden, dan kun je er meer druk op zetten en aangeven dat het contact van je mailinglijst wordt verwijderd. 

Hoe ga jij om met inactieve contacten op je mailinglijst?

Laat het weten in de reacties. 

Wil je meer verkopen via je mailinglijst?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil je meer klanten met een mailinglijst?

Cover-mailinglijst-segmenteren
Leer E-mailmarketing draait op SYS PlatformSYS Platform