De Wet AVG is juist goed voor e-mailmarketing

Help, de wet AVG komt eraan!

Er is de laatste tijd veel paniek over de nieuwe wetgeving AVG die op 25 mei 2018 van kracht gaat.

Zo gaan er allerlei geruchten rond, bijvoorbeeld:

  • “je mag geen mailinglijst meer hebben”
  • “dubbele opt-in wordt verplicht”

Beide stellingen zijn onjuist.

Maar wat verandert er dan wel?

In dit artikel leg ik uit wat de Wet AVG is en welke invloed dit heeft op e-mailmarketing.

Wat is de Wet AVG?

Op 25 mei 2018 wordt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) gehandhaafd. De AVG is in het Engels ook wel bekend als de GDPR, wat staat voor General Data Protection Regulation.

De AVG zal op 25 mei 2018 de huidige Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) vervangen. Wanneer je voor deze datum niet voldoet aan de AVG, loop je het risico op boetes die kunnen oplopen tot 20 miljoen euro (bron).

Met de komst van de AVG is de definitie van persoonsgegevens aangescherpt. Een persoonsgegeven kun je herleiden naar een natuurlijk persoon. De officiële definitie van een persoonsgegeven is: “gegevens die betrekking hebben op een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon.”

Zo kun je een IP-adres in combinatie met een naam herleiden naar een persoon. Een telefoonnummer en mobiel nummer zijn ook persoonsgegevens geworden. Tenzij dit een algemeen bedrijfsnummer / informatienummer is. Die is niet te herleiden tot een natuurlijk persoon. Daarnaast zijn e-mailadressen met een voornaam erin verwerkt ook een persoonsgegeven. Alleen een info@ e-mailadres is geen persoonsgegeven, tenzij je een ZZP’er bent die als enige dit e-mailadres gebruikt (dan is dit e-mailadres namelijk wel te herleiden tot een natuurlijk persoon).

Met de komst van de Wet AVG zijn er bepaalde eisen waar je als bedrijf aan moet voldoen wanneer je persoonsgegevens verwerkt. De Wet AVG is niet alleen voor grote bedrijven van toepassing, maar ook voor ZZP en MKB.

De Wet AVG heeft ook invloed op e-mailmarketing.

De Wet AVG en e-mailmarketing

De belangrijkste wijziging is dat er expliciete toestemming moet worden gegeven om een e-mailadres op je mailinglijst te mogen plaatsen. Wanneer iemand zich aanmeldt voor je weggever, mag je die persoon niet zomaar de nieuwsbrief of andere (automatische) vervolg e-mails sturen. Daar is aparte expliciete toestemming voor nodig. Kortom, je moet voor elk doel aparte toestemming krijgen.

Dit heeft invloed op de formulieren op je website. Die zullen op ene bepaalde manier moeten worden aangepast zodat er expliciete toestemming kan worden gegeven om vervolg e-mails te mogen sturen.

Je kunt bijvoorbeeld een formulier op je website hebben waarbij iemand zich kan aanmelden voor je weggever (zoals een e-book). Bij dat formulier moet je ervoor zorgen dat iemand aparte expliciete toestemming kan geven om de nieuwsbrief te ontvangen. Indien de persoon geen toestemming geeft, dan mag je geen nieuwsbrief versturen.

Verder is het belangrijk dat je een link naar de privacyverklaring plaatst bij alle formulieren. In de privacyverklaring vermeld je bijvoorbeeld hoelang je de gegevens bewaart, hoe ze kunnen uitschrijven en wanneer je de gegevens verwijdert.

Een uitzondering zijn klanten, die mag je wel zonder expliciete toestemming vervolg e-mails sturen. De voorwaarde is dan wel dat je e-mails stuurt die aansluiten op de eerder aangekochte producten. Je mag dus nog steeds geen algemene nieuwsbrief sturen die niets te maken heeft met het aangekochte product.

Verder moet je de expliciete toestemming kunnen bewijzen. Dit betekent dat je een aantal gegevens in je mailinglijst moet opslaan, zoals:

  • de datum van inschrijving
  • op welke manier die persoon op je mailinglijst is gekomen

Je moet voldoen aan de bewijsplicht. Zo zou je een screenshot van je opt-in formulier kunnen bewaren in combinatie met een kopie van de privacyverklaring op het moment van inschrijven. Verder zou je de e-mails kunnen bewaren die verstuurd worden na inschrijving.

Dubbele opt-in wordt niet verplicht, maar het is wel aan te raden. Met dubbele opt-in kun je namelijk aantonen dat iemand zelf heeft aangemeld voor de mailinglijst (en dat dus niet iemand anders jouw gegevens heeft ingevuld).

Aan de andere kant zorgt dubbele opt-in wel voor een extra drempel om op je mailinglijst te komen. Het kan zijn dat mensen de bevestigingsmail niet ontvangen waardoor je veel inschrijvingen kunt mislopen. Daarom kun je ook prima single opt-in gebruiken. Beide soorten opt-ins hebben voor-en nadelen.

Verder mag je je mailinglijst niet met anderen delen. Wanneer je bijvoorbeeld samenwerkt met een andere ondernemer, dan mag je e-mailadressen niet zomaar exporteren en op de mailinglijst van de andere ondernemer importeren.

Waarom is de AVG goed voor e-mailmarketing?

Met de Wet AVG zorg je ervoor dat alleen de personen die echt in jouw producten of diensten geïnteresseerd zijn, op jouw mailinglijst blijven staan.

Er zijn altijd personen die je weggever aanvragen en daarna direct weer uitschrijven. Dat is niet erg, want dit zijn niet jouw ideale klanten.

Met de komst van de AVG moeten personen expliciete toestemming geven om vervolg e-mails te ontvangen. Op die manier weet je precies welke personen graag van je willen horen. De andere personen die geen toestemming geven, worden namelijk automatisch eruit gefilterd.

Hierdoor gaat de kwaliteit van je mailinglijst omhoog. Jij hebt toch ook liever een kleine mailinglijst van hoge kwaliteit dan een grote mailinglijst waarbij bijna niemand je e-mails opent?!

En doordat je niet meer zomaar e-mailadressen op je mailinglijst plaatsen, verwacht ik dat het aantal SPAM klachten sterk zal verminderen. Dit heeft een positieve invloed op de kwaliteit van je mailinglijst waardoor je e-mails sneller bij je ontvangers in de inbox terecht komen (in plaats van in de SPAM map).

Meer weten?

Wil je meer weten over de invloed van de Wet AVG op e-mailmarketing?
In het stappenplan Wet AVG voor ZZP en MKB leer je precies wat je moet doen om te voldoen aan de Wet AVG.

Het stappenplan bestaat uit een aantal documenten, video’s en een checklist.

Wil je meer verkopen via je mailinglijst?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de gratis Funnel Masterclass

  • Hoe je van een onbekende een klant maakt met een sterke automatische e-mail reeks
  • Hoe je de beste klanten aantrekt zonder koude acquisitie, grote mailinglijst of hoge advertentiekosten
  • Hoe je een sales funnel bouwt die voor een constante stroom van klanten zorgt
Leer E-mailmarketing draait op SYS PlatformSYS Platform